Kepler vindt meer dan duizend kandidaat-exoplaneten

De Kepler-telescoop heeft al meer dan duizend kandidaat-exoplaneten gevonden, zo meldt de ruimtevaartorganisatie NASA. Wetenschappers verwachten dat 90 procent van deze kandidaten wordt bevestigd, waardoor we er straks in één keer 900 exoplaneten bij hebben. Tot nu toe vond Kepler meer kleine planeten (kleiner dan Jupiter) dan grote reuzen (groter dan Jupiter).

Kepler ontdekte tot nu toe nog geen exoplaneten die net zo klein zijn als de aarde. Wel zijn er een aantal exoplaneten die qua grootte in de buurt komen van onze planeet.

Hoewel Kepler al vele honderden kandidaat-exoplaneten in het vizier kreeg, zijn er tot nu toe slechts negen exoplaneten geverifieerd.

Verdubbeling
Sinds de ontdekking van de allereerste exoplaneet in 1995 zijn er 519 exoplaneten ontdekt. Stel, veel potentiële exoplaneten van Kepler blijken echt planeten te zijn, dan kan dit aantal in één keer verdubbelen. “Het aantal kandidaat-planeten is groter dan alle exoplaneten die we de afgelopen vijftien jaar hebben ontdekt”, zegt William Borucki van het Kepler-team.

Aardachtige exoplaneet
Ondertussen gebruiken wetenschappers de Kepler-telescoop al ruim een jaar. Slagen wetenschappers er ooit in om het broertje van de aarde te vinden met deze ruimtetelescoop? Of moeten we wachten op de komst van nog betere telescopen, zoals de James Webb telescoop?