In de Noordzee is een Griekse tanker, gevuld met vliegtuigbrandstof, tegen een containerschip gebotst. In de romp van de tanker is sprake van een lek van vijf bij zes meter, waaruit kerosine lekt. Een woordvoerder van de Kustwacht laat weten dat de brandstof “heel snel verdampt”. De schade voor het milieu lijkt in eerste instantie mee te vallen. De situatie is onder controle.

Kerosine is heel erg vluchtig en verdampt sneller dan olie en diesel. Desondanks is vliegtuigbrandstof minder vluchtig dan benzine. Kerosine wordt gebruikt als brandstof voor vliegtuigen, omdat kerosine minder roet uitstoot en daarnaast relatief goedkoop is. Hoewel kerosine explosief is, verwacht de Kustwacht niet dat er een grote explosie plaatsvindt in de Noordzee. Daarvoor is er te weinig kerosine in de Noordzee gelekt en verdampt het materiaal te vlug. Aangezien de wind goed staat, drijft de kerosine niet naar de kust.

De botsing gebeurde vanochtend om 7:00 uur op een afstand van dertig kilometer uit de kust van Scheveningen. Ten tijde van de botsing bevonden er 25 mensen aan boord van de tanker. Niemand is gewond geraakt. Het containerschip liep nauwelijks schade op en is momenteel op weg naar de haven van Rotterdam.

De botsing in de Noordzee is niet te vergelijken met de olieramp in de Golf van Mexico. In totaal lekten er in de lente van dit jaar ruim vier miljoen vaten olie in de Golf van Mexico. Wetenschappers concludeerden in september dat de olieramp in de Golf van Mexico de grootste olieramp allertijden is. Kan zoiets ook in de Noordzee gebeuren? Waarschijnlijk niet.