Killercel rekent af met borstkanker

Wetenschappers hebben muizen met een hardnekkige vorm van borstkanker met behulp van killercellen genezen.

De onderzoekers zijn in dienst van het academisch ziekenhuis van Maastricht. Het ziekenhuis maakt op de website melding van hun werk. Het mag een voorzichtige doorbraak in het onderzoek naar (uitgezaaide) borstkanker genoemd worden.

Uitzaaiing
Wanneer borstkanker uitgezaaid is, kan het wel worden bestreden, maar er zijn cellen (tumorstamcellen genaamd) die niet door de behandeling worden aangetast. Als de behandeling is afgelopen, kunnen deze cellen zich gewoon weer delen. Uiteindelijk ontstaat zo een uitzaaiing die helemaal niet meer op behandelingen reageert. Artsen kunnen dan niets meer voor patiënten betekenen.

…onlangs ook nanorobots zijn ontwikkeld die kankercellen aan kunnen moedigen om zelfmoord te plegen?

Afweercellen
Wetenschappers bedachten onlangs al een methode om met deze tumorstamcellen af te rekenen. Ze transplanteerden beenmerg en afweercellen van donormuizen in de zieke muizen. Dat resulteerde in een afstotingsreactie waarbij ook de zieke cellen werden gedood. Probleem was echter dat bij deze methode ook gezonde cellen werden aangetast. In veel gevallen stierf de genezen muis dan ook alsnog.

Killercellen
Onderzoekers hebben daarom nu iets nieuws bedacht. De afstotingsreactie die in bovenstaand experiment voor problemen zorgde, werd veroorzaakt door donor-T-cellen. Donor-NK-cellen (beter bekend als killercellen) vallen geen gezond weefsel aan, maar beperken zich tot de kanker. De onderzoekers zijn er nu in geslaagd om de donor-T-cellen van de donor-NK-cellen te scheiden en alleen de killercellen te transplanteren. En dat leverde prachtige resultaten op. De muizen kwamen van de kanker af. En dat zonder dat er sprake was van nare bijwerkingen, zo schrijven de onderzoekers in het blad Breast Cancer Research and Treatment.

Nu is er natuurlijke een groot verschil tussen mensen en muizen. Maar het onderzoek is zonder meer hoopgevend, zo benadrukken de wetenschappers. Uit eerste laboratoriumproeven is namelijk gebleken dat menselijke donor-NK-cellen qua functie sterk op de donor-NK-cellen van muizen lijken. De wetenschappers hebben dan ook goede hoop dat de aanpak ook mensen van borstkanker kan genezen. Natuurlijk moet dat nog bewezen worden en de onderzoekers zetten hun werk dan ook voort: hun vervolgonderzoek zal bestaan uit experimenten met mensen.

"Killercel geneest kanker" - AZM.nl
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door MesserWoland (cc via Flickr.com).