Kinderen en groente: het is in de praktijk vaak niet zo’n goeie combinatie. Wetenschappers hebben nu echter een heel gemakkelijke methode ontdekt om kinderen toch aan de groente te krijgen. Geef de groente hippe namen!

De onderzoekers verzamelden 147 kinderen tussen de acht en elf jaar oud. De kinderen kregen dagelijks een maaltijd op school. De onderzoekers veranderden niets aan de maaltijd, maar voegden er drie dagen op rij worteltjes aan toe. Op de eerste en laatste dag werden de worteltjes niet genoemd, maar lagen ze wel op het bord. Op de tweede dag werden de worteltjes op het menu aangeprezen als ‘X-ray Vision Carrots’ of ‘Voedsel van de dag’. De hoeveelheid worteltjes was elke dag hetzelfde.

Resultaten
De eerste dag aten de kinderen gemiddeld 35 procent van de worteltjes op. De kinderen die de tweede dag zagen dat worteltjes ‘Voedsel van de dag’ was, aten 32 procent van hun worteltjes op. De kinderen die de worteltjes aangeprezen zagen worden met de woorden ‘X-ray Vision Carrots’ aten maar liefst 66 procent van hun worteltjes op. Een duidelijk verschil: blijkbaar kan zo’n spannende naam kinderen er van overtuigen om toch hun groente op te eten.

Meer groente
Een tweede experiment onderschrijft dat. De onderzoekers bestudeerden drie maanden lang welke soorten voedsel er verkocht werden op twee scholen in New York. De eerste maand werden op beide scholen groenten zonder naam verkocht. In de tweede maand kregen de groenten op één van de twee scholen aantrekkelijke namen: broccoli werd ‘Power Punch Broccoli’ en groene bonen ‘Silly Dilly Green Beans’. Op de school waar de groenten leuke namen kregen, steeg de verkoop van groente enorm: met zo’n 99 procent. Op de andere school daalde de verkoop van groente met zo’n zestien procent.

Gemakkelijk en goedkoop
Het onderzoek suggereert dat het voor ouders, maar ook voor onderwijsinstellingen heel gemakkelijk kan zijn om kinderen (zonder daarvoor veel te hoeven investeren) toch aan de groente te krijgen. Even een middagje brainstormen over leuke namen voor de spruiten en het probleem is opgelost.

Wie denkt dat alleen kinderen zo gemakkelijk te manipuleren zijn, heeft het overigens mis. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat restaurantbezoekers zich na afloop van een maaltijd positiever over de maaltijd uitlaten wanneer deze op het menu uitgebreid beschreven staat.