Kinderen van drie maken al weloverwogen keuzes

kinddenkt

De wereld is voor jonge kinderen helemaal nieuw. Ze weten nog niet zo goed hoe alles werkt en moeten nog veel leren. Wanneer ze iets moeten kiezen, maar twijfels over hun keus hebben, zijn ze zich wel degelijk bewust van deze onzekerheid. En die onzekerheid speelt een rol in hun beslissing, suggereert nieuw onderzoek.

Gedrag van kinderen toont aan dat zij voor hun vijfde al in staat zijn te reflecteren op zichzelf. De zelfreflectie gebruiken de jonge kinderen bij het nemen van een beslissing. Dit zegt Simona Ghetti, één van de onderzoekers aan deUniversity of California, Davis over het onderzoek in het blad Child Development. Zelfreflecterend– en redenerend vermogen ontwikkelen kinderen tijdens de basisschool verder, dat was al duidelijk. Maar beschikken ze vóór de basisschool al over dit vermogen?

Eerdere onderzoeken probeerden met open vragenlijsten te achterhalen hoe kinderen dachten over een genomen beslissing. Maar omdat jonge kinderen nog maar moeilijk kunnen rapporteren over hun denken, was dit geen succes. Bij dit nieuwe onderzoek gebruikten de onderzoekers daarom plaatjes. Kinderen van drie, vier en vijf jaar moesten kiezen op welke tekening te zien was wat de onderzoeker benoemde. Hierna moesten ze een tekening kiezen die aangaf hoe zij over de beslissing dachten. Op de één was een onzeker gezicht te zien, op de ander een verzekerd gezicht. De kinderen moesten een beslissing nemen, maar bij de tweede ronde konden zij ook kiezen voor de optie dat ze niet hoefden te kiezen. Wanneer ze onzeker waren over hun beslissing konden ze met deze ‘weet niet’ optie beter presteren dan wanneer zij een fout maakten.

Op elke leeftijd gaven de kinderen vaker aan dat ze onzeker waren over hun beslissing wanneer ze ook daadwerkelijk fout kozen. Bij de ronde met de extra ‘weet niet’ optie, kozen ze vaker voor deze optie wanneer ze onzeker waren over hun beslissing. “Kinderen van drie zijn zich ervan bewust wanneer ze een fout maken. Ze ervaren een onzekerheid waarop ze kunnen reflecteren. Deze zelfreflectie gebruiken ze om hun beslissing te sturen,” zegt Ghetti.

Bronmateriaal

" 'I don't want to pick!' Preschoolers know when they aren’t sure" – University of California, Davis.
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Christian Scholz (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd