Wetenschappers van de universiteit van Durham zijn druk aan het experimenteren met ‘het klaslokaal van de toekomst’. In dit klaslokaal verandert een tafel in een scherm dat meerdere kinderen tegelijkertijd kunnen aanraken. En het Star Trek-achtige lokaal heeft effect: zo verbetert het onder meer de wiskundevaardigheden van de kinderen.

De onderzoekers veranderden een tafel in een groot scherm. Het scherm kan op meerdere plekken en door verschillende kinderen tegelijkertijd worden aangeraakt en doet daarmee denken aan de controlepanelen die we kennen uit sciencefictionfilms en -series à la Star Trek. Drie jaar lang experimenteerden de onderzoekers met de tafels. In die periode gingen 400 kinderen (voornamelijk tussen de acht en tien jaar oud) met de tafels aan de slag.

WIST U DAT…

…kinderen eerder spruitjes eten als die spruitjes een hippe naam hebben?

Betrokken
“Ons doel was om leerlingen actiever bij de les te betrekken en ze kennis te laten verkrijgen door te delen, problemen op te lossen en dingen te creëren, in plaats van passief te luisteren,” vertelt onderzoeker Liz Burd. En die aanpak werkt. Kinderen werken op nieuwe manieren met elkaar samen en gaan op zoek naar inventieve oplossingen voor problemen. Met name op het gebied van wiskunde werpt de techniek zijn vruchten af. “Deze aanpak helpt leraren om collaboratief leren te gebruiken om de flexibiliteit van kinderen als het gaat om wiskunde te vergroten.”

Leuk
Ook niet onbelangrijk: de kinderen vinden het leuk. “De kinderen hebben er echt plezier in om op deze manier wiskunde te bedrijven en zijn altijd teleurgesteld als je de tafels uitschakelt,” stelt onderzoeker Emma Mercier.

De aanpak past helemaal in het onderwijs van deze tijd, waarin ervoor gepleit wordt om leerlingen een lespakket op maat aan te bieden. Leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak, krijgen extra oefeningen om het vak toch onder de knie te krijgen. Leerlingen die juist heel goed zijn in het vak, krijgen extra uitdagingen om het vak toch leuk te houden. De tafels passen helemaal in die aanpak. Een docent kan namelijk naar elke tafel andere opdrachten sturen en volgt de verrichtingen van de leerlingen met behulp van een soort live-feed. “Dergelijke technologie heeft enorme potentie voor het onderwijs, aangezien deze de leraar kan helpen om het leerproces van individuen en groepen te managen,” stelt onderzoeker Steve Higgins. “En de technologie verzekert de docent dat iedereen uitgedaagd en ondersteund wordt, zodat de kinderen effectief kunnen leren.”