Onze kleinkinderen zullen in heel andere landschappen wandelen dan wij

Al rond 2050 kan de verspreiding van planten op aarde radicaal anders zijn, zo voorspellen onderzoekers.

De wetenschappers baseren hun conclusie op gefossiliseerde pollen van planten die tussen 20.000 jaar geleden en nu leefden. In die periode smolten de ijskappen en stegen de wereldwijde temperaturen met 4 tot 5 graden. Eenzelfde temperatuurstijging wordt nog voor deze eeuw voorspeld. Vandaar dat onderzoekers verwachten dat deze periode in het verleden ons meer kan vertellen over wat ons in de toekomst te wachten staat.

Andere verspreiding
Uit het onderzoek blijkt dat de temperatuurstijging in het verleden de distributie van planten radicaal deed veranderen. En dus lijkt het erop dat eenzelfde verandering ons nu staat te wachten. En die verandering kan al ergens in het midden van deze eeuw optreden. “Het betekent dat onze kleinkinderen heel andere landschappen tegen zullen komen dan de landschappen die we vandaag de dag kennen,” stelt onderzoeker David Nogués-Bravo. “Ze zullen nieuwe soorten zien in bossen, op de prairies en met struikgewas begroeid gebied, terwijl andere soorten – die op dit moment heel gewoon zijn in deze gebieden – verdwenen zullen zijn.”

…ongerepte landschappen reeds niet meer bestaan op aarde?

Wereldwijde transformatie
“We zien dat ecosystemen op zowel het land als in het water en in verschillende regio’s door eerdere klimaatveranderingen zijn getransformeerd. Dus kunnen we wereldwijd vergelijkbare veranderingen verwachten,” stelt onderzoeker Jack Williams.

De onderzoekers bestudeerden pollen van planten die tot 100 Europese taxonomische groepen behoorden en op 546 verschillende plekken waren aangetroffen. Tevens bestudeerden ze de pollen van planten die tot 87 Noord-Amerikaanse taxonomische groepen behoren en op 527 verschillende plekken waren teruggevonden. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de Noord-Amerikaanse planten en meer dan de helft van de Europese planten in de toekomst – door toedoen van klimaatverandering – met uitsterven bedreigd zal worden. Met name voor de planten in het centrale deel van Noord-Amerika en het zuidelijke deel van Europa ziet het er slecht uit.

"Fossils reveal approaching relocation of plants on Earth" - Center for Macroecology, Evolution and Climate