vliegtuig

Klimaatverandering zorgt ervoor dat vliegtuigen meer moeite hebben met opstijgen en steeds vaker het aantal passagiers en bagage aan boord zullen moeten beperken. Tot die conclusie komen Amerikaanse onderzoekers. Nu al neemt het aantal dagen waarop vliegtuigen moeilijk opstijgen toe.

Hoe beïnvloedt klimaatverandering de passagiersvliegtuigen die ons naar fijne vakantiebestemmingen brengen? Het heeft alles te maken met temperatuur. Als de gemiddelde temperatuur wereldwijd stijgt, dan wordt de dichtheid van de lucht aan het oppervlak beperkter. Het betekent heel concreet dat zware vliegtuigen meer tijd en dus ruimte nodig hebben om los te komen van de grond. Maar lang niet alle startbanen bieden de vliegtuigen die ruimte: sommige startbanen zijn simpelweg te kort. In dat geval is er maar één optie: gewicht verliezen. Het betekent dat er minder passagiers mee kunnen en/of de hoeveelheid bagage aan boord beperkt moet worden.

Zwoele zomerdagen
In het blad Weather, Climate, and Society wijzen onderzoekers erop dat het aantal zomerdagen waarop het gewicht aan boord van vliegtuigen beperkt moet worden sinds 1980 gestaag toeneemt. Dat gaat hand in hand met de waargenomen stijging in oppervlaktetemperatuur. “Klimaatverandering zal naar verwachting de gemiddelde temperatuur op alle vliegvelden doen stijgen en de frequentie en ernst van extreme hitte op sommige vliegvelden significant doen toenemen,” zo schrijven de onderzoekers. In andere woorden: het aantal dagen waarop vliegtuigen hun gewicht moeten beperken, zal toenemen. “Zeker op vliegvelden met korte startbanen en weinig ruimte om uit te breiden.”

Kwantificeren
De onderzoekers gaan in hun studie nog een stap verder en bestuderen vier grote luchthavens in de Verenigde Staten. “We hebben ontdekt dat het aantal dagen tussen mei en september waarop het gewicht van Boeing 737-800-vliegtuigen moet worden beperkt op vier grote luchthavens in de Verenigde Staten tegen 2050-2070 met vijftig tot 200 procent toeneemt,” zo schrijven de onderzoekers. Ze gaan daarbij uit van het zogenoemde RPC8.5-scenario. In dit scenario wordt ervan uitgegaan dat de temperatuur tussen 2046 en 2065 wereldwijd gemiddeld met 2 graden Celsius is gestegen en tegen het eind van deze eeuw zelfs met 3,7 graden Celsius is toegenomen.

“Meer gewichtsbeperkingen zijn eerder al geïdentificeerd als een mogelijk effect van klimaatverandering,” zo schrijven de onderzoekers. “Maar deze studie is de eerste studie die het effect van hogere temperaturen op commerciële vluchten kwantificeert.” Volgens de onderzoekers doen luchthavens er goed aan rekening te houden met veranderende temperaturen en de gevolgen die deze voor hun vliegtuigen kunnen hebben.