Niet de ijsbeer die zielig op een laatste brokje ijs balanceert, maar onze nieuwe auto die in het water drijft: dat dwingt ons om eens over klimaatverandering na te denken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Pas als mensen zelf echt met klimaatverandering in aanraking komen, gaan ze er over nadenken en iets aan doen.

De onderzoekers ondervroegen 1800 volwassen Britten. De proefpersonen kregen vragen over klimaatverandering. Zo’n 363 ondervraagde Britten hadden onlangs nog een overstroming meegemaakt.

Actie
Uit het onderzoek blijkt dat de mensen die een gebeurtenis die met klimaatverandering zou kunnen samenhangen ondergingen, heel anders op de kwestie van het veranderende klimaat reageerden. Ze vonden klimaatverandering niet alleen aannemelijker, maar maakten zich ook meer zorgen over de impact ervan. Ook waren ze er meer van overtuigd dat hun acties ervoor konden zorgen dat klimaatverandering een halt werd toegeroepen.

Persoonlijke ervaringen
De onderzoekers denken wel iets met deze resultaten te kunnen. Zo zou om mensen meer bewust te maken van klimaatverandering niet de nadruk op ijsberen en pinguïns moeten worden gelegd. Nee: het moet gaan over persoonlijke ervaringen die deel uitmaken van het grotere verhaal. Bijvoorbeeld de overstromingen die onlosmakelijk met het veranderende klimaat samenhangen en mensen persoonlijk hebben geraakt.

Minder CO2
De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat dergelijke campagnes mensen niet alleen bewuster maken. Ze zorgen er ook voor dat de uitstoot van CO2 terugloopt: mensen zijn immers eerder bereid om actie te ondernemen als het hun eigen hachje betreft.

Met name in de Verenigde Staten is er op dit gebied nog een hoop werk te verzetten: zo’n 48 procent van de Amerikanen gelooft dat de mogelijke effecten van klimaatverandering sterk overdreven wordt. Maar ook in de wetenschappelijke wereld is niet iedereen overtuigd: zo’n drie procent van de wetenschappers heeft twijfels over het veranderende klimaat en de veroorzaker ervan.

Bovenstaande foto is gemaakt door Don Becker / USGS (via Flickr.com).