koffie

Dat cafeïne je wakker houdt, weten we al een tijdje. Maar nu blijkt het goedje ook nog eens te rommelen met ons dag- en nachtritme.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Science Translational Medicine. Ze baseren hun conclusie op experimenten met vijf proefpersonen. De proefpersonen werden gedurende 49 dagen nauw in de gaten gehouden. Voor ze gingen slapen, kregen ze net zoveel cafeïne binnen als in drie dubbele espresso’s zit of ze werden blootgesteld aan een helder of zwak licht of ze werden geconfronteerd met een placebo.

De klok loopt achter
Uit het onderzoek bleek dat de cafeïne ervoor zorgde dat de interne klok van de proefpersonen maar liefst veertig minuten achter kwam te lopen. Ter vergelijking: de interne klok komt door toedoen van fel licht ongeveer tachtig minuten achter te lopen.

Alert
Het onderzoek geeft je een nieuwe reden om de koffie kort voor je naar bed gaat, te laten staan. We weten allemaal dat koffie ervoor zorgt dat je je alert en wakker voelt. Maar nu blijkt cafeïne het ons nog op een andere manier lastig te maken om in slaap te komen.

Maar het onderzoek heeft nog meer implicaties. Zo suggereert het voorzichtig dat we koffie soms in kunnen zetten om de jetlag – het resultaat van een interne klok die niet past bij de tijdzone waar je je in bevindt – te bestrijden.