Het maakt eigenlijk niet uit of u het ’s avonds tussen de lakens gezellig maakt of overdag op koopjesjacht gaat. De emotionele opwinding die bij beide activiteiten komt kijken, is namelijk net zo groot. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Westminster. Koopjes maken ons zo blij dat het brein er emotioneel gezien net zo op reageert als op seks.

De wetenschappers lieten vijftig proefpersonen diverse activiteiten uitvoeren. Bijvoorbeeld winkelen of het kijken van een erotische film. De onderzoekers schotelden de winkelende proefpersonen ook nog eens kortingsbonnen voor. Zo konden ze bijvoorbeeld een gratis brood of korting op een boek krijgen.

Emotie
Terwijl de proefpersonen met al die informatie geconfronteerd werden, maten de onderzoekers de hersenactiviteit met betrekking tot de emoties. De emotionele reactie werd daarop vervolgens op een schaal van één tot tien ingedeeld. Tien staat gelijk aan een zwaar trauma, maar een score tussen de vijf en zeven is gelijk aan de opwinding die het lichaam doorstaat wanneer het bijvoorbeeld naar pornografische afbeeldingen kijkt.

Gratis
Opvallend genoeg scoorden de proefpersonen zowel tijdens het kijken naar porno als tijdens het winkelen hoog. Zo was er een actie waarbij de proefpersonen een gratis luisterboek konden krijgen. Zodra ze dat zagen, scoorden ze een 5.8 op de schaal van emoties.

Natuurlijk levert lang niet elke aankoop zo’n reactie op. Vooral producten waar de koper iets mee heeft, doen het goed. Producten die niet in de aanbieding zijn, hebben bovendien lang niet zo’n opwindende invloed als de koopjes.