Kopje koffie verandert uw DNA

Uw DNA is een stuk flexibeler dan u misschien denkt, zo blijkt. Een kopje koffie of even sporten is al genoeg om het te veranderen.

Dat schrijven wetenschappers in het blad Cell Metabolism. Ze baseren zich op experimenten in het laboratorium.

Wanneer spieren van mensen die nooit of weinig sporten zich samentrekken, resulteert dat in een verlies van methylgroepen op het DNA, zo ontdekten de onderzoekers. Blootstelling van spieren aan cafeïne had datzelfde effect. Deze veranderingen vinden plaats op delen van het DNA die betrokken zijn bij het ‘aanzetten’ van genen die ervoor zorgen dat spieren zich aan beweging aanpassen.

…wetenschappers een app hebben ontwikkeld waarmee u het ideale moment voor een koffiepauze kunt achterhalen?

Verandering
Een kopje koffie of enkele minuten beweging verandert dus niet de genetische code van mensen. Wel worden DNA-moleculen in de spieren op een heel belangrijke manier veranderd. De aanpassingen lijken het begin van een reprogrammering van de spieren die uiteindelijk moet resulteren in spieren die sterker zijn en op alle gebieden beter in staat zijn om oefeningen efficiënt te doorstaan.

Koffie versus sportschool
Dat koffie hetzelfde effect op DNA heeft als enkele minuten beweging is opvallend. Dat wil echter niet zeggen dat u voortaan de sportschool in kunt wisselen voor dat café met die heerlijke cappuccino. Het onderzoek suggereert echter wel dat een kopje koffie voor u naar de sportschool vertrekt geen kwaad kan.

De belangrijkste conclusie is echter dat ons genoom veel dynamischer is dan gedacht, zo schrijven de onderzoekers. Het is ook goed nieuws voor al die mensen die wel willen sporten, maar dat eigenlijk nog nooit actief gedaan hebben en bang zijn om te beginnen. Ons lichaam is blijkbaar prima in staat om zich aan zo’n verandering van levensstijl aan te passen. En lang duurt dat ook niet: enkele minuten bewegen is al genoeg om ons lichaam klaar te stomen voor een nog sportiever vervolg. “Onze spieren zijn echt plastisch,” vertelt onderzoeker Juleen Zierath in een persbericht. “Spieren passen zich aan aan wat je doet.”

"Exercise changes your DNA" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door javi.velazquez (cc via Flickr.com).