Korter douchen: daar red je de wereld niet mee

Kort douchen is misschien voordelig voor de portemonnee, maar er zijn betere manieren om de wereld te redden. Consumenten zijn verantwoordelijk voor meer dan zestig procent van de uitstoot van broeikasgassen en tot tachtig procent van het zoetwatergebruik in de wereld. Als consumptiegewoontes veranderen, kan de impact op het milieu drastisch verminderd worden.

Dat blijkt uit een Noorse analyse die onlangs gepubliceerd is in het wetenschappelijke vakblad Journal of Industrial Ecology. Diana Ivanova, een doctoraal kandidaat aan de Universiteit van Noorwegen, keek samen met haar collega’s naar de impact die consumenten hebben op het milieu. Ze bestudeerden in hun onderzoek gegevens uit 43 verschillende landen.

Over datum

In Denemarken is deze week de eerste supermarkt geopend, waar uitsluitend producten te koop zijn die over de datum zijn. De mensen achter Wefood vinden het belachelijk dat eten zomaar weggegooid wordt. Jaarlijks verdwijnt 1,3 miljard ton voedsel in de kliko. De prijzen in de nieuwe supermarkt zijn 50% lager dan in andere supermarkten in Kopenhagen.

Consumptie
“We leggen graag de schuld bij anderen, zoals bij de overheid of bedrijven,” zegt Ivanova. “Maar onze consumptie is verantwoordelijk voor 60-80 procent van de impact op onze planeet. Als we ons gedrag veranderen, kan dit een positief effect hebben op het milieu.”

Waterslurpers
Je zou denken dat korter douchen, of je afwasmachine efficiënter gebruiken, goed is voor het milieu. Maar het is nog beter om te kijken naar de producten die je koopt. Voor het produceren van vleesproducten is veel water nodig. Neem bijvoorbeeld rundvlees. Het kost ongeveer 15.415 liter water om één kilo rundvlees te produceren. Zuivelproducten vereisen soortgelijke hoeveelheden water. “Ook voor bewerkt voedsel – zoals bevroren pizza’s – is veel water nodig,” vertelt Ivanova. Het maken van bewerkte voedingsmiddelen vergt veel energie, materialen en water om de grondstoffen te laten groeien en vervolgens te verpakken tot het eindproduct. Eén van de grootste waterslurpers is chocolade; het kost zo’n 17.000 liter water om een kilo chocola te produceren.

De nieuwe supermarkt Wefood in Denemarken.
De nieuwe supermarkt Wefood in Denemarken.
“Eet minder vlees en bezuinig op je aankopen”

Milieueffecten
De onderzoekers keken ook naar de impact van verschillende landen op het milieu. Hieruit blijkt dat hoe rijker een land is, hoe meer de inwoners consumeren. En hoe meer individuen consumeren, hoe groter de impact van deze personen op de planeet. Het land met de grootste milieuimpact is de Verenigde Staten. Amerikanen hebben de grootste uitstoot van broeikasgas per inwoner. Verrassend genoeg is de uitstoot van broeikasgas per inwoner in Luxemburg bijna gelijk aan die van de VS. Onze (over)buren doen het dus niet veel beter.

Bewuste keuzes maken
Door dit onderzoek krijgen mensen meer inzicht in hun verbruik waardoor ze ook bewustere keuzes kunnen maken. “Huismannen en -vrouwen bepalen wat er gekocht wordt en controleren het consumptiegedrag, maar ze missen nauwkeurige en bruikbare informatie over milieuvriendelijker consumeren,” schrijven de onderzoekers in hun paper. Het doel van de onderzoekers is om hun analyse te gebruiken voor het maken van nieuw beleid. Ivanova geeft voor nu consumenten twee goeie tips mee: “eet minder vlees en bezuinig op je aankopen.”

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd