Koukleum kiest voor romantische film

Nieuw onderzoek toont aan dat mensen sneller voor een romantische film kiezen als ze het koud hebben.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Journal of Consumer Research. Warmte en liefde worden vaak met elkaar geassocieerd. Maar uit dit onderzoek blijkt dat die associatie ook echt gevolgen heeft voor de keuzes die mensen maken.

Experiment
De onderzoekers verzamelden een groep proefpersonen. De helft van de groep kreeg koude thee. De andere helft kreeg warme thee. Daarna mochten de proefpersonen een film kiezen. De mensen die koude thee hadden gekregen, kozen opvallend vaker voor een romantische film. En ook een tweede experiment waarbij de onderzoekers mensen in een koude of warme kamer zetten, leverde deze resultaten op. Eén ding viel wel op: wanneer onderzoekers de mensen kort voordat ze een film moesten kiezen, bewust maakten van het feit dat ze het koud hadden, kozen de proefpersonen niet vaker voor een romantische film.

WIST U DAT…

Echte wereld
Om er zeker van te zijn dat het verband ook in de ‘echte wereld’ overeind zou blijven, volgde er een derde onderzoek. De wetenschappers bestudeerden de gegevens van een grote videotheek. Nadat ze hadden vastgesteld wanneer welke genres het meest verhuurd werden, achterhaalden ze het weer in deze verschillende periodes. En opnieuw dook dat opvallende verband op: mensen kozen vaker voor een romantische film als het buiten koud was.

De onderzoekers vermoeden dat de associatie tussen romantiek en warmte verantwoordelijk is voor de voorkeur voor romantische films in koude dagen. De filmindustrie kan daar haar voordeel mee doen, zo concluderen de onderzoekers in hun studie. Filmmakers kunnen hun romantische films beter in de winter in première laten gaan.

Bronmateriaal

"Do Cold Consumers Like to Warm Up to Romance Movies?" - JCR-admin.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dominik Selzer (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd