Krachtige aardbevingen laten vulkanen krimpen

vulkaan

Veel grote vulkanen in Japan en Chili zijn tot wel vijftien centimeter gekrompen door krachtige aardbevingen. Dit beweert een internationaal team van onderzoekers. De twee landen werden in 2010 en 2011 getroffen door flinke aardbevingen. Wetenschappers gebruikten de Daichi-satelliet om de hoogte van vulkanen in kaart te brengen en zagen verschillen met vóór de aardbevingen.

De aardbeving voor de noordoostelijke kust van Japan, die in 2011 een tsunami veroorzaakte, had een kracht van 9 op de schaal van Richter. Japanse wetenschappers van de Kyoto universiteit zetten vervolgens het PRISM-instrument van hun eigen Daichi-satelliet in om een hoogtekaart te maken van vulkanen op Honshu, het grootste eiland van Japan. Diverse vulkanen waren vijf tot vijftien centimeter kleiner geworden. De resultaten staan in het maandblad Nature Geoscience.

Chili
Wetenschappers van de Cornell universiteit zagen hetzelfde gebeuren in Chili. Dit land werd in 2010 getroffen door een aardbeving met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter. Vulkanen in vijf vulkanische gebieden ter grootte van Yellowstone National Park krompen vijf tot vijftien centimeter.

De gekrompen vulkanen bevinden zich op dezelfde breuklijnen als waar de aardbevingen hebben plaatsgevonden. “Zelfs zonder erupties hebben zware aardbevingen een grote invloed op vulkanen”, vertelt geofysicus Touichiro Takada van de Kyoto universiteit aan LiveScience.

De kans is klein dat de vulkanen zijn gekrompen door een andere oorzaak. Het feit dat twee onafhankelijke teams in Japan en Chili precies hetzelfde zagen gebeuren, zorgt ervoor dat de onderzoeksresultaten een stevig fundament hebben.

Belangrijk onderzoek
Het is belangrijk om zoveel mogelijk over vulkanen te weten te komen. Zo’n 200 miljoen jaar geleden verdween bijna de helft van alle soorten op aarde door supervulkanen. Als we zo’n gebeurtenis in de toekomst willen tegenhouden, zullen we meer kennis moeten opdoen over vulkanen, aardbevingen en breuklijnen. Ook als we klimaatverandering willen stopzetten, is meer kennis over de invloed van vulkanen nodig.