De elektrische auto moest een stille revolutie worden. En dat is een probleem, zo concluderen onderzoekers. Doordat de auto geen geluid maakt, zouden voetgangers dezeze wel eens over het hoofd kunnen zien. Conclusie: de auto heeft een geluid nodig!

Uit onderzoek van de universiteit van Californië blijkt dat de stille elektrische auto een gevaar op de weg is. De automobiel komt gemiddeld zo’n veertig procent dichter bij de voetganger dan zijn luidruchtige tegenhanger.

Veiligheid
Beleidsmakers in de Europese Unie, Japan en de Verenigde Staten denken nu onder meer door dit onderzoek hard na over het dilemma. De kans is groot dat zij besluiten om de fabrieken opdracht te geven geluidjes in te bouwen om zo de veiligheid van de voetganger te waarborgen.

Science fiction-geluidjes
Wetenschappers van de universiteit van Warwick zijn eerder deze maand begonnen om een aantal geluiden te testen. Het testvoertuig krijgt elke week een ander geluid en vervolgens wordt gekeken hoe voetgangers daarop reageren. “We hebben een week met muziek en weken met natuurlijke geluiden, geluiden van motoren en ook met geluiden uit sciencefictionfilms,” vertelt onderzoeker Paul Jennings.

Aandacht
“We moeten geluiden vinden die mensen bewust maken van het naderende voertuig zonder dat zij geïrriteerd raken.” Volgens Jennings wordt er veel vaker dan gedacht zonder te kijken overgestoken. “Ze (de voetgangers, red.) denken dat ze reageren op het zien van een voertuig, maar vaak is het het geluid dat hun aandacht trekt. Het geluid laat je ook weten of het voertuig versnelt of afremt.”

Vingerafdruk
Er wordt door de onderzoekers zelfs gedacht aan een heel persoonlijk geluidje waardoor automerken zich van elkaar kunnen onderscheiden. Het zou hun vingerafdruk, maar dan in geluid, kunnen worden. Het geluid wordt uitgezonden in de richting waarin de auto zich beweegt. Beleidsmakers zullen moeten bepalen hoe hard het geluid moet en mag zijn.

Volgens experts hoeven geluiden alleen te worden uitgestoten wanneer auto’s zachtjes rijden. Bij hogere snelheden zouden de banden van de auto’s voldoende lawaai maken om opgemerkt te worden.