Kuipergordelobject is een stuk kleiner

Astronomen denken dat er tienduizenden miniplaneten bestaan buiten de baan van Neptunus met een diameter groter dan honderd kilometer. Eén zo’n Kuipergordelobject is KBO 55636, alleen blijkt die een stuk kleiner te zijn dan wetenschappers tot nu toe dachten.

Volgens het onderzoeksteam is het oppervlak van 55636 net zo reflecterend als sneeuw. Dit verrast onderzoeker, omdat oude objecten in het zonnestelsel meestal verweerd en dof zijn. De hoge albedo (weerkaatsingsvermogen) toont aan dat het oppervlak van het Kuipergordelobject uit reflectieve waterijsdeeltjes bestaat.

Grote botsing
Astronomen denken te weten hoe het Kuipergordelobject is ontstaan. Een miljard jaar geleden vond er waarschijnlijk een botsing plaats in de Kuipergordel tussen dwergplaneet Haumea en een ander object. Hierdoor verloor Haumea zijn ijzige mantel. De mantel splitste zich in veel kleine objecten, waarvan KBO 55636 er mogelijk één is.

Kleiner
Volgens schattingen zou KBO 55636 een straal hebben van 360 tot 700 kilometer. Uit nieuwe berekeningen blijkt dat het ruimteobject een straal heeft van 143 kilometer, oftewel een diameter van 286 kilometer.