Kun jij het Apple-logo uit je hoofd tekenen? Waarschijnlijk niet!

apple1

Wat gebeurt er als je 85 studenten vraagt om het overbekende Apple-logo uit hun hoofd te tekenen? Dan lukt dat vervolgens maar één student. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek onder 85 studenten.

Wetenschappers verzamelden 85 studenten. 52 van deze studenten gebruikten in het dagelijks leven Apple-producten. Tien studenten gebruikten in het dagelijks leven geen Apple-producten. En 23 studenten gebruikten zowel Apple-producten als producten van andere merken. Alle studenten kregen de opdracht om het Apple-logo – uit hun hoofd – te tekenen. Slechts één student slaagde erin om het logo correct op papier te zetten.

Verwachtingen en prestaties
Voorafgaand aan het experiment was de studenten gevraagd hoe goed ze verwachtten in staat te zijn om het Apple-logo te tekenen. Er bleken grote verschillen te zijn tussen het vertrouwen dat proefpersonen in hun eigen kunnen hadden en in hoeverre ze vervolgens ook daadwerkelijk in staat waren om het logo correct te tekenen. “Het geheugen van mensen, zelfs als het gaat om extreem bekende objecten, is veel slechter dan ze denken,” stelt onderzoeker Alan Castel.

Doe het zelf

Nieuwsgierig hoe goed jij in staat bent om het Apple-logo te herkennen? De onderzoekers hebben hun testje online gezet, zodat iedereen het kan doen.

Nog een experiment
In een tweede experiment lieten de onderzoekers de studenten een aantal versies van het Apple-logo zien. Sommige logo’s waren iets aangepast. Aan de studenten de vraag om het juiste logo eruit te pikken. Minder dan de helft van de studenten slaagde daar in. “Mensen hadden moeite met het kiezen van het correcte logo, zelfs wanneer het zich recht voor hun neus bevond,” concludeert onderzoeker Alan Castel. Het maakte daarbij niet uit of mensen frequente Apple-gebruikers waren of niet.

Niet belangrijk
De resultaten zijn mogelijk te verklaren doordat ons brein geleerd heeft dat het niet belangrijk is om specifieke details op te slaan. Een efficiënt geheugensysteem hoeft immers niet de details van een bedrijfslogo op te slaan, tenzij het met regelmaat gebruikt wordt om namaak-producten te spotten. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Quarterly Journal of Experimental Psychology.

Uit eerder onderzoek is ook al gebleken dat we een slecht geheugen hebben als het om objecten gaat die we dagelijks gebruiken. Neem bijvoorbeeld het toetsenbord van een computer: zelfs zeer vaardige typisten die heel wat uren achter de computer doorbrengen, hebben moeite met het beschrijven van hoe dat toetsenbord er precies uitziet.

"85 college students tried to draw the Apple logo from memory. 84 failed." - UCLA.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Travis Isaacs (cc via Flickr.com).