Veel vis en groente en weinig vlees en melk. Vier studies tonen nu aan dat dat wel eens de sleutel tot een langer leven kan zijn.

Dat melden wetenschappers van de universiteit van Gothenburg. Ze baseren hun conclusie op gegevens van de H70-studie. Voor dit onderzoek werden duizenden 70-jarigen in de omgeving van Gothenburg gedurende veertig jaar bestudeerd.

Verschillen
De onderzoekers waren met name geïnteresseerd in de 70-jarigen die er een mediterraan dieet op nahielden. Ze vergeleken deze ouderen met ouderen die het tegenovergestelde deden en dus onder meer veel vlees aten, zo meldt het blad Age.

Boek

Meer weten over gezond eten? Dan is het boek ‘Gezond eten? Gewoon doen! misschien wel iets voor u!

Drie jaar langer
De resultaten zijn bijzonder overtuigend. Een mediterraan dieet bleek de kansen op een langer leven te vergroten met maar liefst twintig procent. Onderzoeker Gianluca Tognon plaatst dat even in het juiste perspectief. “Dat betekent in de praktijk dat oudere mensen die een mediterraan dieet volgen gemiddeld twee tot drie jaar langer leven dan mensen die dat niet doen.”

Meer
En dit onderzoek staat niet op zichzelf. De resultaten worden namelijk onderschreven door onder meer drie andere recente onderzoeken die nog niet gepubliceerd zijn. Deze studies vonden plaats in Denemarken en Zweden en één onderzoek richtte zich op kinderen. “De conclusie die we na deze onderzoeken kunnen trekken is dat er geen twijfel over mogelijk is dat een mediterraan dieet verband houdt met een betere gezondheid. Niet alleen voor de ouderen, maar ook voor de kinderen.”

Een mediterraan dieet bevat – op vis na – weinig dierenproducten. Mensen die dit dieet volgen, eten wel veel noten, fruit en groente. Het dieet staat haaks op het voedsel dat noordelijker veel gegeten wordt. Het mediterrane dieet wordt al jaren door deskundigen aanbevolen. Steeds meer onderzoeken onderschrijven dat het inderdaad een verstandige keuze is.