Langer leven? Ga vliegen of in een boom wonen!

vleermuis

Grote dieren leven doorgaans langer dan de kleintjes. Maar soms leven dieren aanzienlijk langer dan men op basis van hun grootte zou verwachten. Een nieuw onderzoek komt nu met een verklaring daarvoor.

De levensduur loopt sterk uiteen in het dierenrijk. Grotere dieren leven bijvoorbeeld doorgaans langer dan de kleintjes. Maar niet alle diersoorten houden zich aan die regel. Neem bijvoorbeeld naakte molratten. De dieren kunnen wel dertig jaar oud worden: veel ouder dan men op basis van dat kleine naakte lijfje verwachten zou. En ook de relatief kleine vleermuis gaat veel langer mee dan men op basis van zijn omvang denken zou. Hoe kan dat?

Vliegen
Onderzoekers van Trinity College Dublin bestudeerden 1300 vogels en zoogdieren. Ze ontdekten dat soorten die in bomen of in nesten leefden of in staat waren om te vliegen veel langer leefden dan men op basis van hun lichaamsgrootte verwachten zou. Volgens de onderzoekers verkleinen deze levensstijlen de kans dat een organisme door toedoen van een externe factoren – bijvoorbeeld roofdieren of droogte – sterft.

Albatros
Deze resultaten helpen de ongebruikelijk lange levensduur van veel vogels en vleermuizen verklaren,” stelt onderzoeker Kevin Healy. “Deze soorten kunnen roofdieren of slecht weer gemakkelijk vermijden.” Een mooi voorbeeld daarvan is ‘s werelds oudste wilde vogel, albatros Wisdom. De vogel is 63 jaar oud.

“Onze resultaten helpen ons om soorten met een extreme levensduur accurater te identificeren. Neem bijvoorbeeld vleermuizen: men dacht dat ze een ongebruikelijk lange levensduur hadden, maar onze resultaten laten zien dat slechts een kleine groep langer leeft dan men zou verwachten als we het voordeel dat hun vliegvaardigheden opleveren, meerekenen.” “Onze resultaten laten zien dat wanneer we de geheimen van een lang leven willen ontrafelen, we verder moeten kijken dan de vleermuis en naakte molratten,” concludeert onderzoeker Nathalie Cooper.

"Dying Without Wings" - TCD.ie
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Daniel Neal (via Wikimedia Commons).