Large Hadron Collider vindt het pentaquark

pentaquark

Het pentaquark bestaat! Wetenschappers hebben het mysterieuze deeltje gevonden dankzij de Large Hadron Collider.

Een pentaquark is een subatomair deeltje dat uit vijf quarks bestaat. In 2003 vonden Japanse wetenschappers aanwijzigingen dat het exotische deeltje zou bestaan. Helaas is er nooit keihard bewijs gevonden voor het bestaan van het pentaquark, waardoor de deeltjesfysicagemeenschap het bestaan van het pentaquark in 2006 als niet zo waarschijnlijk achtte.

Nu is het pentaquark dan eindelijk gespot tijdens experimenten met de Large Hardon Collider. Fysici hebben twee objecten gevonden die zeer snel vervielen. De objecten wogen 4,67 en 4,74 keer zwaarder dan een proton. Ieder deeltje bevatte twee up-quarks, één down-quark en een ‘charm’ quark/antiquark-paar.

Het is opvallend dat het pentaquark bestaat. Sinds het heelal een paar duizendste seconden oud is, komen quarks alleen voor in bundeltjes van twee of drie. Nu blijkt dat het pentaquark bestaat kunnen wetenschappers leren waarom quarks zich in paren en trio’s binden, en niet in groepjes van vijf. Dit leidt tot allerlei nieuwe theorieën.

De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke Physics Review Letters. Onderzoekers zijn ervan overtuigd dat er vaker pentaquarks gaan opduiken, zeker nu de Large Hadron Collider weer op volle kracht werkt.