Leek is net zo’n goede zwarte gaten-jager als wetenschapper

zwart gat

Je hebt geen jarenlange universitaire opleiding nodig om een zwart gat te detecteren en te achterhalen bij welk sterrenstelsel het hoort.

Wetenschappers trekken die conclusie op basis van het Radio Galaxy Zoo-project. Voor dit project ontwikkelden onderzoekers een tutorial om vrijwilligers te leren hoe ze een zwart gat – en andere objecten die grote hoeveelheden energie in de vorm van radiogolven vrijgeven – konden herkennen.

Experts
Voordat de vrijwilligers daadwerkelijk op zoek gingen naar zwarte gaten, legden de onderzoekers deze vrijwilligers en tien professionele astronomen 100 beelden voor en vroegen ze om vast te stellen waar de waargenomen radiostraling vandaan kwam. Verrassend genoeg presteerden de vrijwilligers net zo goed als de wetenschappers. “We hebben aangetoond dat alle mensen – zodra we ze met behulp van een tutorial getraind hebben – net zo goed presteren als een panel van experts,” vertelt onderzoeker Julie Banfield.

1,2 miljoen beelden
Inmiddels hebben de vrijwilligers al meer dan 1,2 miljoen beelden bestudeerd. In een jaar tijd hebben ze 60.000 bronnen van radiostraling aan een sterrenstelsel kunnen koppelen: iets wat één astronoom vijftig jaar van zijn leven gekost zou hebben als hij 40 uur per week zou werken.

En naar verwachting komen daar nog veel meer ontdekkingen bij. Onderzoekers verwachten in de nabije toekomst nog zo’n 70 miljoen andere bronnen van radiostraling te detecteren en zo’n tien procent van deze bronnen kan niet door de bestaande computeralgoritmes thuisgebracht worden en moet dus door een mens bekeken worden.