Legt LHC alle geheimen van het heelal bloot?

TECHNOLOGIE  Drie natuurkundigen van de Iowa State University hebben goed nieuws: de LHC begint de eerste echte resultaten af te werpen. Eindelijk! Maar hoe zit het met de concrete antwoorden als het gaat om de grote mysteries? Het Higgs-deeltje? De zwarte gaten? De zwaartekracht? En andere dimensies?

Op 10 september 2008 begon de LHC aan zijn grote avontuur. Lang duurde dat niet: het peperdure apparaat begaf het en ging een jaar lang de lappenmand in. Op 20 november 2009 was het feest: de deeltjesversneller ging weer draaien. De snelheid waarmee de LHC deeltjes laat botsen en de enorme hoeveelheid energie die daarbij vrijkomt, verbreekt meerdere records. Maar natuurlijk is de deeltjesversneller daar niet primair voor gebouwd. Natuurkundigen zijn op zoek naar het Higgs-deeltje. Dit deeltje is nog nooit waargenomen, maar is wel nodig om de aannames in de deeltjesfysica kloppend te maken. Als de wetenschappers het deeltje ontdekken, kan er nog verder gedroomd worden. De LHC zou meer kunnen vertellen over de zwaartekracht, andere dimensies en wellicht zelfs het mysterie rondom zwarte gaten oplossen.

Maar komen die dromen uit? De natuurkundigen hebben goede hoop. “De data zien er prachtig uit,” meent Soeren Prell, professor aan de Iowa State University. Prell heeft de eerste resultaten van de deeltjesdetector ATLAS bekeken. Deze levert met een enorme nauwkeurigheid gegevens over de deeltjesbotsing. De resultaten worden wereldwijd onder natuurkundigen verspreid, zodat zij de data kunnen bestuderen en analyseren. Totnogtoe kunnen die deskundigen de stroom aan informatie bijhouden. En dat is een wonder. In de korte tijd waarin de LHC nu actief is, hebben al 700.000 botsingen plaatsgevonden en dat is nog niets vergeleken met wat er nog moet komen.

Die enorme stroom aan informatie is ook de reden waarom concrete resultaten nog even op zich laten wachten. Er is simpelweg teveel om te verzamelen en te analyseren. Maar dat neemt het belang van de LHC niet weg. “Dit is een heel belangrijk moment,” meent onderzoeker Chunhui Chen. “Mogelijk zijn we in staat om iets nieuws in de natuurkunde te zien. We weten dat ons begrip van natuurkunde niet compleet is. We weten niet wat ons begrip te boven gaat. Daarom wordt dit een lang onderzoeksprogramma. Het zal jaren van toegewijde studie kosten om alle geheimen van het heelal bloot te leggen.” Maar het zou dus moeten kunnen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.