Lekkende Japanse kernreactor verandert vlinders

De kernreactor in Fukushima die nadat Japan door een aardbeving en tsunami werd getroffen, ging lekken, heeft ervoor gezorgd dat vlinders in Japan zowel qua uiterlijk als genetisch zijn veranderd.

Dat schrijven wetenschappers in het blad Scientific Reports. Ze baseren hun conclusies op een onderzoek naar de vlinder Zizeeria maha. Deze vlinder komt veelvuldig in Japan voor. De onderzoekers bestudeerden in mei 2011 (enkele maanden na de kernramp) vlinders en herhaalden dat in september 2011.

Milde afwijkingen
In mei 2011 verzamelden de onderzoekers in tien verschillende Japanse plaatsen vlinders. Sommige vlinders kwamen uit gebieden dicht bij Fukushima en waren aan meer straling blootgesteld dan vlinders die uit een gebied wat verder weg, stamden. De onderzoekers vergeleken de vlinders met elkaar en ontdekten enkele milde afwijkingen. Zo bleken vlinders die aan meer straling waren blootgesteld kleinere vleugels te hebben. Ook hun ogen waren iets anders.

…dinosaurussen lastig werden gevallen door enorme vlooien?

Volgende generatie
De eerste generatie vlinders die uit deze vlinders voortkwam, vertoonde al ernstigere afwijkingen. De generatie die daarop volgde, had die afwijkingen ook. De volwassen vlinders die in september 2011 in Japan werden verzameld, hadden ook afwijkingen: deze afwijkingen waren ernstiger dan de afwijkingen van de vlinders die in mei verzameld waren.

Binnen en buiten
Waarschijnlijk werden de vlinders op twee manieren aan de straling blootgesteld. Van buiten en van binnen. De volwassen vlinders die de onderzoekers in mei 2011 verzamelden, waren larven toen de kernramp net achter de rug was. De larven aten daarna volop en dat voedsel was ook aan straling blootgesteld. Zo kon die straling ook van binnenuit zijn werk doen.

Het onderzoek onderschrijft eerdere studies waar bijvoorbeeld al uit bleek dat vlinders rondom Tsjernobyl heel gevoelig waren voor radioactieve straling.

"The biological impacts of the Fukushima nuclear accident on the pale grass blue butterfly" - Nature.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Charles Lam (cc via Flickr.com).