superheld

Leren hoeft helemaal niet saai te zijn, zo toont onderzoeker Jelmer de Maat aan. Hij ontwikkelde een spel waarmee kinderen hun hele lichaam gebruiken om te leren. Hij geeft zo handen en voeten aan een sterk in opmars zijnde stroming in de cognitieve psychologie: Embodied Cognition.

Er zijn genoeg kinderen die met tegenzin naar school gaan. Ze vinden leren saai. Maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Zo kan lesstof ook spelenderwijs tot kinderen komen, bijvoorbeeld wanneer ze in beweging zijn. Op het moment dat ze hun hele lichaam inzetten in plaats van alleen hun hoofd heeft het zelfs een positief effect op wat zij aan kennis vast kunnen houden. Deze vorm van leren wordt ook wel Embodied Learning genoemd.

Superhelden Eiland
Jelmer de Maat, stagiair bij Waag Society beet zich als onderdeel van het COMMIT-project in dat Embodied Learning vast en ontwikkelde een spel, genaamd Superhelden Eiland. Dit spel gebruikt de Microsoft Kinect Sensor (een camera met sensoren die de beweging van lichaam kan volgen) en laat kinderen letterlijk met hun hele lichaam leren.

Minigame
Op Superhelden Eiland bouwen de kinderen de krachten van de superhelden op door het spelen van minigames, bijvoorbeeld het combineren van objecten of woorden (zie ook de afbeelding hieronder). Terwijl ze dat doen, maken ze niet alleen hun superheld, maar ook zichzelf door het vergroten van hun eigen kennis, sterker.

Een minigame uit het spel Superhelden Eiland. Foto: Waag Society / Commit.

Een minigame uit het spel Superhelden Eiland. Foto: Waag Society / Commit.

Embodied Cognition
In de cognitieve psychologie is de stroming Embodied Cognition sterk in opmars. Hierin staat centraal dat specifieke bewegingen van het lichaam cognitieve processen, zoals het begrijpen van taal en herinneringen aanmaken, beïnvloeden. Cognitie wordt verondersteld verankerd te zijn in actie (interactie met de omgeving) en perceptie (directe observatie).

Herinnering
De basis van deze theorie ligt verder in de aanname dat een visualisatie van een object dezelfde motorprogramma’s in de hersenen kan activeren als de handelingen gekoppeld aan dit object. Er is inmiddels veel empirisch onderzoek gedaan dat deze aanname ondersteunt. Daarbij lijken cognitie, perceptie en actie neuraal gezien erg op elkaar. Het ophalen van specifieke details uit een autobiografische herinnering bleek bijvoorbeeld makkelijker wanneer dezelfde lichaamshouding werd aangenomen als tijdens de oorspronkelijke gebeurtenis. Embodiment leidt dus niet alleen tot snellere reproductie van een herinnering maar ook tot een completere. Wanneer u gebruik kunt maken van embodiment bij het terughalen van kennis, dan zou u ook bewust het lichaam in kunnen zetten om een leermoment, iets wat u u later wilt kunnen herinneren, te markeren, en daarmee te verrijken. De theorieën rond Embodied Learning liggen dus erg dicht tegen die van Embodied Cognition aan. Leerprocessen zijn immers ook cognitief.

Dat lichaam en geest goed kunnen samenwerken, is al veel langer bekend. Confucius zou hebben gezegd: Vertel me en ik zal het vergeten; Toon het me en misschien herinner ik het me; Betrek me en ik zal het begrijpen. Superhelden Eiland is een combinatie van dergelijke eeuwenoude wijsheden, hedendaags onderzoek en innovatieve technologie. Het gebruik van de Kinect-sensor zorgt ervoor dat u wel moet bewegen om te leren, er is tenslotte geen controller, u bent de controller. Dit maakt het een perfecte tool voor embodied learning. En de kinderen? Die zijn er gek op zoals u in onderstaande video kunt zien.

Het COMMIT-programma is een privaat-publieke samenwerking op het gebied van ICT-onderzoek. Het programma telt vijftien verschillende projecten, waaronder dus dit project over sentiment summerization. Eerder verschenen op Scientias.nl ook al artikelen over een andere COMMIT-projecten: TaSST, een apparaat dat aanrakingen op afstand mogelijk maakt en een studie die ernaar streeft om mensen meer grip te geven op het immer uitdijende internet.