Bodybuilders kunnen zich letterlijk een ongeluk tillen in de sportschool. Het ene na het andere zware gewicht vliegt er door de lucht. Onterecht, zo blijkt uit onderzoek. Voor de opbouw van de spieren maakt het namelijk niet uit of u nu een heel zwaar of heel licht gewicht gebruikt. Zolang u maar doorgaat tot uw spieren moe worden en het niet meer gaat.

“In plaats van grommend en ingespannen zware gewichten tillen, kun je ook iets veel lichters pakken,” vertelt onderzoeker Stuart Phillips. “Maar dan moet je wel tillen totdat je niet meer kunt. We zijn ervan overtuigd dat de groei van spieren betekent dat je spieren nieuwe proteïnes moeten aanmaken. Dat proces zorgt na verloop van tijd voor grotere spieren.”

Vermoeidheid
Dat hele proces is niet afhankelijk van het gewicht van de gewichten, maar van de vermoeidheid die de sporter voelt. Wanneer de spieren moe raken en de sporter niet meer kan, komen de proteïnes om de hoek kijken.

Zwaar versus licht
En het uitputten van de spieren kan ook door het gebruik van lichte gewichten, zo toonde Phillips aan. Hij verzamelde een groep proefpersonen en splitste deze. De ene helft kreeg zeer zware gewichten (het gewicht was gelijk aan ongeveer 90 procent van wat de proefpersonen normaal gesproken aankonden) en de andere helft kreeg lichte gewichten (slechts dertig procent van wat de mensen konden tillen). De eerste groep kreeg na vijf tot tien keer tillen al vermoeide spieren. De andere groep maakte datzelfde na minimaal 24 keer tillen mee.

Het is dus mogelijk om met lichte gewichten precies hetzelfde te bewerkstelligen als met zwaardere gewichten. En dat kan voor een revolutie zorgen in de sportschool. Met name mensen die door omstandigheden niet in staat zijn om zware gewichten te tillen – bijvoorbeeld omdat ze ziek of al wat ouder zijn – kunnen een aangepast programma volgen en alsnog hun spiermassa doen toenemen.