Liftende robot kort en klein geslagen in Amerika

hitchbot

Er is een einde gekomen aan het Amerikaanse avontuur van HitchBOT. De liftende robot is in Philadelphia afgetuigd.

HitchBOT is een schattig uitziend robotje dat kan tweeten, foto’s kan maken en zijn armen kan bewegen. De robot heeft echter één grote handicap: hij kan zich niet zelfstandig voortbewegen. Toch reisde de robot vorig jaar dwars door Canada heen. Hoe? Door te liften. In een klein maandje legde de robot zo 6000 kilometer af.

Het was allemaal bedoeld als experiment: wetenschappers wilden achterhalen of een robot kon leren om mensen te vertrouwen. “HitchBOT moet vertrouwen op mensen om zich te verplaatsen en laat zich daarbij onder meer door mensen in een gordel vastzetten,” vertelde onderzoeker David Harris Smith vorig jaar.

Amerika
Het succesvolle Canadese avontuur smaakte naar meer. En dus begon HitchBOT eind juli aan een reis door de VS, wederom door te liften. Maar het experiment is vroegtijdig tot een eind gekomen. Na twee weken liften – waarbij plaatsen als Boston en New York werden bezocht – ging het in Philadelphia mis. De robot werd er zodanig afgetuigd dat deze zijn reis niet kon vervolgen.

Nog niet voorbij
De teleurstelling is groot, zo laten de onderzoekers achter HitchBOT weten. “Maar dit experiment is nog niet voorbij. We gaan op zoek naar nieuwe avonturen voor robots en mensen.”

Het verlies van HitchBOT is treurig. Maar ook hier valt – zowel voor mensen als voor robots – weer een les uit te trekken: niet alle mensen zijn te vertrouwen.