Lui oog? Computerspelletjes spelen helpt!

Wetenschappers hebben ontdekt dat het zicht van volwassenen met een lui oog enorm verbetert door het spelen van spelletjes.

De onderzoekers verzamelden mensen met een lui oog. De proefpersonen waren tussen de 15 en 61 jaar oud. Sommige proefpersonen moesten een actiespel spelen (en schieten op bepaalde doelen). De rest speelde een rustiger spel en moest dingen bouwen. De proefpersonen besteedden in een maand tijd 40 uur aan het spel en speelden nooit langer dan twee uur achter elkaar.

Sticker
In een tweede experiment moesten proefpersonen precies hetzelfde doen. Alleen droegen ze nu een lapje of sticker over het goede oog. Zo werd het luie oog gedwongen om harder te werken. Deze methode wordt vandaag de dag ook nog veel gebruikt bij kinderen.

Na elke tien uur die de proefpersonen aan gamen besteed hadden, keken de onderzoekers hoe het gesteld was met het zicht van de proefpersonen. Na een maand werd de balans opgemaakt. De resultaten waren goed zichtbaar. Zo konden de proefpersonen op de bekende kaart met letters opeens 1,5 regel meer onderscheiden. Sommige mensen waren na minder dan 40 uur gamen al vooruitgegaan. Dat gold voor de mensen die met een lapje voor het ene oog hadden gespeeld en voor de mensen die met beide ogen hadden gewerkt. Om er zeker van te zijn dat het videospel en niet het ooglapje het zicht had verbeterd, zetten de onderzoekers nog een derde onderzoek op. Hieruit bleek inderdaad dat het videospel ervoor zorgde dat het zicht verbeterde.

De onderzoekers benadrukken dat nader onderzoek nodig is en dat mensen met een lui oog niet zelf moeten gaan experimenteren met spelletjes. Ze zouden altijd contact moeten zoeken met hun arts voordat ze dat gaan proberen. Wel hebben de wetenschappers hoop dat ze iets op het spoor zijn. Kinderen met een lui oog worden nu vaak nog behandeld met behulp van een sticker of lapje voor het goede oog. Voor volwassenen zijn er eigenlijk weinig opties. Dit onderzoek lijkt dat te veranderen. En ook kinderen kunnen er baat bij hebben. Een spelletje spelen is tenslotte veel leuker dan het dragen van zo’n sticker.

"Playing video games helps adults with lazy eye" - Medicalxpress.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dan Foy (cc via Flickr.com).