Maag versterkt groene thee en bestrijdt zo kanker en dementie

Dat groene thee goed is voor een mens, is niets nieuws. Maar uit onderzoek blijkt nu dat de maag de theevariant nog veel krachtiger maakt dan gedacht. Wetenschappers van de Newcastle University toonden in het laboratorium aan dat groene thee de deling van kankercellen afremt en de gifstoffen die Alzheimer mede mogelijk maken, bestrijdt.

De wetenschappers waren vooral verbaasd over de rol die de maag in dit hele verhaal speelt. “Wanneer groene thee door de enzymen in de maag verteerd worden, resulteert dat in chemische stofjes die nog veel actiever zijn tegen Alzheimer dan de onverteerde vormen van thee,” vertelt onderzoeker Ed Okello. “Bovendien ontdekten we dat de verteerde delen kanker bestreden en de groei van de kankercellen die we in onze experimenten gebruikten, vertraagden.”

Laboratorium
De onderzoekers baseren hun conclusies op laboratoriumtests. Dat gebeurt wel vaker, maar toch is deze studie uniek. De onderzoekers keken namelijk ook naar het effect van thee die reeds verteerd was. Hoewel een petrischaaltje natuurlijk weinig weg heeft van een echt mens, zijn de wetenschappers ervan overtuigd dat groene thee in mensen hetzelfde effect heeft.

…sommige bacteriën in staat zijn om thee om te zetten in een soort doorzichtig leer?

Grote hoeveelheden
Het enige nadeel van de studie is dat de onderzoekers enorme hoeveelheden groene thee gebruikten om hun resultaten te behalen. Het is twijfelachtig of zich in het mensenlichaam ooit zoveel deeltjes groene thee kunnen bevinden. Maar dat neemt volgens de onderzoekers niet weg dat groene thee gewoon goed is voor een mens.

“Er zijn veel factoren die samen invloed hebben op ziektes als kanker en dementie. Een goed dieet, veel beweging en een gezonde levensstijl zijn allemaal belangrijk. Maar het is eerlijk om ook op te merken dat in ieder geval één kopje groene thee per dag goed is voor een mens. Ik zou het dan ook zeker aanraden.”