Maak kennis met de dino die de opa’s en oma’s van de T. rex onderdrukte!

dino

Wetenschappers hebben in Utah een dinosaurus ontdekt om een blokje voor om te gaan. Het negen meter lange beest zou de voorouders van de T. rex onder de duim hebben gehouden en miljoenen jaren op rij voorkomen hebben dat zij aan het hoofd van de voedselketen kwamen te staan.

De dinosaurus heeft de naam Siats meekerorum gekregen. De dino is negen meter lang en woog zeker enkele duizenden kilo’s. De dinosaurus leefde zo’n honderd miljoen jaar geleden.

Machtswisseling
T. rex regeerde Noord-Amerika aan het einde van het Krijt, tussen 65 en 85 miljoen jaar geleden. Fossiele vondsten tonen aan dat andere soorten dinosaurussen in Noord-Amerika rond 145 miljoen jaar geleden de dienst uitmaakten. Wie daartussen de baas was, wisten we lang niet. Maar met de 100 miljoen jaar oude S. meekerorum krijgen we daar nu een beetje een beeld van. De dino moet in zijn tijd de dienst uit gemaakt hebben en pas nadat deze dinosaurus uitstierf, kon de Tyrannosaurus rex de macht grijpen. Dat T. rex tijdens het leven van S. meekerorum weinig voorstelde, weten onderzoekers in ieder geval zeker. In gesteenten waarin resten van S. meekerorum gevonden werden, troffen ze fossiele resten van kleine Tyronnosaurussen aan. “Tyrannosaurussen uit de tijd van Siats zouden voor Siats niet meer dan hinderlijk zijn geweest, net als jakhalzen dat in de ogen van leeuwen zijn.” Pas toen Siats uitstierf, konden de Tyrannosaurussen uitgroeien tot de giganten zoals ze vandaag de dag te boek staan.

Siats meekerorum. Afbeelding: Jorge Gonzales.

Familie in Azië
Hoewel S. meekerorum qua omvang doet denken aan de T. rex zijn de twee niet nauw aan elkaar verwant. S. meekerorum behoort tot een groep roofdinosaurussen waarvan eerder alleen fossiele resten in Azië, Australië en Zuid-Amerika zijn teruggevonden. “Dit is het eerste bewijs dat deze dieren in Noord-Amerika voorkwamen,” vertelt Pete Makovicky, verbonden aan The Field Museum, een partij die meewerkte aan de ontdekking. “Tot een paar jaar geleden wisten we niet dat deze dinosaurussen op noordelijke continenten voorkwamen, dus dachten we dat de dinosaurussen die op noordelijke continenten leefden zich onderscheidden van de dino’s die op de zuidelijke continenten leefden, vanwege de continentverschuiving. Maar nu blijkt dat het vinden van dinosaurussen die nauw aan elkaar verwant zijn en op verschillende continenten leefden, beter dan gedacht in staat waren om hindernissen zoals oceanen te overwinnen.”

Naast Siats hebben de onderzoekers nog twee andere soorten dinosaurussen in het gebied ontdekt. Ze hopen deze later dit jaar te presenteren en verwachten niet dat het daarbij blijft: er zouden in het gebied nog veel meer dinosaurussen op hun ontdekking liggen te wachten.

"Dino discovery" - Fieldmuseum.org
"Colossal New Predatory Dino Terrorized Early Tyrannosaurs" - NCSU.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jorge Gonzales.