Maak kennis met de voorouder van katten, honden, beren, tijgers en leeuwen

dormaalocyon

Ze moeten doorgaans niks van elkaar hebben: katten en honden. En toch delen ze een voorouder. Wetenschappers hebben in België nu heel veel resten van de voorouder van vleeseters zoals honden, katten, beren, tijgers en leeuwen ontdekt en krijgen zo een beter beeld van de evolutie van tal van moderne dieren.

Het is niet voor het eerst dat onderzoekers resten van deze gedeelde voorouder – Dormaalocyon latouri genaamd – terugvinden. Wel maken de nieuwe vondsten ons beeld van dit beestje een stuk completer.

Tanden
Onder de nieuwe fossiele resten bevinden zich zo’n 250 tanden en enkelbootjes. Dat betekent onder meer dat onderzoekers nu een completer beeld hebben van het gebit van D. latouri: eerder waren alleen de twee bovenste kiezen ons bekend. De onderzoekers troffen zelfs melktandjes aan. Het feit dat deze er heel primitief uitzien suggereert dat het beestje aan de oorsprong van de eerder genoemde vleeseters staat en dat de wortels van deze vleeseters dus in Europa liggen.

Enkels
De enkelbotjes die onderzoekers hebben teruggevonden, wijzen erop dat Dormaalocyon in de bomen leefde. Dat komt overeen met de plek waar de resten van Dormaalocyon zijn teruggevonden. In dit deel van België waren in de tijd dat dit beestje leefde bossen te vinden waarin het warm en vochtig was.

Hoewel D. latouri aan de oorsprong van vleeseters zoals katten, honden, beren, tijgers en leeuwen lijkt te staan, is het waarschijnlijk dat er nog primitievere soorten te vinden zijn.

"New Fossils Shed Light On the Origins of Lions, Tigers, and Bears" - Society of Vertebrate Paleontology (via Sciencedaily.com)