De managers komen er weer niet zo best af in het nieuwste onderzoek van Han Bakker. De wetenschapper bestudeerde het ideemanagement bij drie organisaties en ontdekte dat de top innovatie aanmoedigt, maar eigenlijk niet geïnteresseerd is in ideeën van de medewerkers. Hij concludeert dat creativiteit en innovatie door het management in de kiem gesmoord wordt.

Bakker bekeek wat er gebeurde als er door medewerkers actie werd ondernomen om ideeën naar een hoger plan te tillen. Hij ontdekte dat het management de creativiteit soms actief op afstand hield. Ook wanneer de managers eerder zelf om ideeën hadden gevraagd, moesten ze er op het moment suprême niet veel van hebben. Het is aannemelijk dat managers het idee hebben dat hun autoriteit door de ideeën van hun werknemers wordt ondermijnd, maar Bakker kon dat niet bewijzen.

Volgens de onderzoeker is gemakkelijk te zien of het management echt op nieuwe ideeën zit te wachten. Wanneer de top beslist om geld en tijd beschikbaar te stellen voor creativiteit, is het menens en dan kan er ook echt iets gebeuren. Creativiteit levert namelijk de beste vondsten op wanneer er ruimte is voor onderhandeling, lobbyen, netwerken en het ontwikkelen van kennis. Een medewerker die zijn idee goed kan presenteren en zijn creatieve vondst ook handig door de organisatie kan manoeuvreren is duidelijk in het voordeel.

Bakker is een groot voorstander van een computerondersteunend ideemanagementsysteem. Hierin kunnen medewerkers hun ideeën indienen en het management kan eenvoudig beslissen of een idee meer tijd verdient of niet.