Wetenschappers hebben een manier gevonden om foutieve kennis uit het brein te verwijderen en deze te vervangen door de juiste.

Door de vele informatie die te vinden is op internet, in films en op de televisie bezitten veel mensen foutieve kennis. Dit vormt een probleem voor leraren die hun leerlingen iets willen bijbrengen.

Overtuigd
Studenten zijn er vaak van overtuigd dat de kennis die zij hebben de juiste is, waardoor deze kennis diep in het geheugen verankerd zit. Uit een nieuw onderzoek blijkt nu dat deze onjuiste kennis het beste kan worden gecorrigeerd met feedback.

Onderzoek
Tijdens het onderzoek kregen 50 studenten de taak om 120 algemene kennisvragen te beantwoorden en hun vertrouwen in hun antwoord in te schatten. Vervolgens ontvingen zij de juiste antwoorden in de vorm van feedback. De helft van de studenten onderging de toets daarna direct nog een keer. De andere helft kreeg een week later dezelfde toets voorgelegd. De studenten die de toets dezelfde dag nog maakten, corrigeerden in die tweede toets 86 procent van hun fouten. De kans dat ze een fout corrigeerden, was groter wanneer het een fout antwoord betrof waarvan zij er in eerste instantie van overtuigd waren geweest dat het goed was. De studenten die een week later de toets maakten, corrigeerden slechts 56 procent van hun foute antwoorden. Blijkbaar waren zij veel goede antwoorden alweer vergeten en dachten ze dat hun foute antwoorden toch klopten. Opvallend is dat studenten die een vraag beantwoordden met een antwoord waarin zij veel vertrouwen hadden, dit foute antwoord nogmaals gaven bij de laatste test.

De bevindingen laten zien dat foute antwoorden waar mensen van overtuigd zijn dat ze goed zijn heel gemakkelijk op korte termijn kunnen worden gecorrigeerd. Maar het onderzoek wijst er ook op dat één keer feedback op de lange termijn niet werkt. Want dan geloven de mensen een week of een maand later toch weer dat een fout antwoord goed is. En met die wijsheid moeten wij (maar leraren in het bijzonder) hun voordeel doen, zo stellen de onderzoekers. Bijvoorbeeld door studenten herhaaldelijk de mogelijkheid te bieden om correcte informatie te verzamelen.