Mannelijke rat minder aantrekkelijk door zusjes

Mannelijke ratten die veel zusjes hebben, zijn veel minder aantrekkelijk voor de vrouwtjes dan mannetjes die uit een nest met voornamelijk mannetjes of evenveel vrouwtjes als mannetjes komen. Dat blijkt uit onderzoek van David Crews van de universiteit van Texas. Het onderzoek onderstreept maar weer eens hoe groot de invloed van familie is.

Uit eerdere studies was al gebleken dat de volgorde waarin broers en zussen ter wereld kwamen het gedrag van zowel mensen als ratten beïnvloedt. Vrouwelijke ratten die tussen twee mannetjes in zaten, vertoonden meer mannelijk gedrag. En bij mensen blijkt het hebben van zussen depressie tegen te gaan, terwijl oudere broers weer een bron van agressie kunnen zijn.

Crews wilde daar meer over weten en verzamelde een aantal ratten die zwanger waren. Zodra de ratten hun jongen op de wereld gezet hadden, wisselde de onderzoeker enkele jongen om, zodat er gezinnen met alleen maar mannetjes of vrouwtjes of gezinnen met evenveel mannetjes als vrouwtjes of families met veel meer vrouwtjes dan mannetjes ontstonden.

Efficiënt
De ratten groeiden op en de onderzoekers concludeerden dat de samenstelling van het oorspronkelijke gezin geen invloed had op het gedrag. Maar het nieuwe gezin bleek dat gedrag wel te beïnvloeden. Zeker wanneer er vrouwtjes in beeld kwamen. Mannetjes die met veel zusjes waren opgegroeid, besteedden in vergelijking met de andere mannelijke ratten veel minder tijd aan het rijden op de dames, maar penetreerden en ejaculeerden evenveel. “De mannetjes zijn efficiënter in het paren,” meent Crews.

…een python een rat in 132 uur verteert?

Onaantrekkelijk
Die efficiëntie kan wel eens een compensatie zijn voor het feit dat mannen met veel zusjes minder aantrekkelijk zijn. Vrouwtjes die zich tot een mannetje aangetrokken voelen, maken specifieke bewegingen om dat te laten weten. Die bewegingen zijn voor het mannetje het teken om het vrouwtje te benaderen. De vrouwtjes deden dat dansje echter veel minder voor mannetjes die uit gezinnen vol vrouwen kwamen.

De resultaten hebben volgens Crews ook gevolgen voor ons mensen. “Het vertelt ons dat families belangrijk zijn. De omgeving waarin je bent opgegroeid bepaalt niet je persoonlijkheid, maar helpt deze wel te vormen.”