Mannen zweten meer en beter

Het is nu ook wetenschappelijk aangetoond: mannen zweten in vergelijking met de vrouw meer en beter. Hierdoor kan een man langer in beweging blijven, terwijl een vrouw sneller oververhit raakt. Wetenschappers vermoeden dat de verschillen ontstaan doordat de vrouw minder lichaamsvocht heeft en daarom ook niet teveel mag kwijtraken.

De onderzoekers verzamelden 37 proefpersonen en lieten ze allemaal een uur lang fietsen. De intensiteit van de oefening werd gedurende het uur langzaam opgevoerd. Een deel van de proefpersonen was actief sporter (dat wil zeggen dat men het uithoudingsvermogen al zes jaar trainde) en een deel sportte de laatste drie jaar helemaal niet. De onderzoekers maten de temperatuur van de proefpersonen en letten ook op de activiteit van de zweetklieren in onder meer het voorhoofd en dijen.

De verschillen zijn duidelijk. Fitte mannen deden het veel beter op de fiets dan mannen die nooit sportten. Dat verschil was veel kleiner tussen fitte en inactieve vrouwen. Zowel fitte mannen als vrouwen zweetten het meest, maar fitte mannen deden dat wel sneller. De zweetklieren van de vrouwen die ongetraind aan het experiment begonnen, werden pas actief toen de oefening heel intensief werd. De vrouwen die vaker trainden, zweetten eerder, maar dus minder dan de mannen.

Harder werken
De onderzoekers concluderen dat vrouwen harder moeten werken om te zweten. Onderzoeker Yoshimitsu Inoue denkt wel te weten waarom. “Vrouwen hebben over het algemeen minder lichaamsvocht dan mannen en raken eerder uitgedroogd.” Vrouwen zouden dan ook minder zweten om niet teveel vocht te verliezen. Mannen zweten waarschijnlijk juist meer, omdat ze evolutionair gezien meer lichamelijk werk moesten verrichten.

De resultaten verklaren waarom mannen en vrouwen zo heel anders op extreme hitte reageren. Ook concluderen de onderzoekers dat regelmatig bewegen ervoor zorgt dat zowel de man als de vrouw iets beter tegen de hitte kan.