Mannetjesgorilla ‘zingt’ en ‘neuriet’ als hij eten vindt

Met name wanneer de mannetjes waterplanten, bloemen en zaden eten, klinken er ‘liedjes’ en ‘melodietjes’, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Verschillende zoogdieren en vogels laten kreten horen wanneer ze bepaald voedsel vinden of eten. En nu is voor het eerst aangetoond dat ook gorilla’s in zo’n situatie van zich laten horen. Het gaat dan met name om de mannetjes, zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Kongo
De wetenschappers bestudeerden twee groepen westelijke laaglandgorilla’s in Kongo. Ze namen de geluiden die de gorilla’s van verschillende leeftijden en geslachten in reactie op verschillende soorten voedsel maken, op. Vervolgens analyseerden ze die.

Mannetjes
Uit het onderzoek blijkt dat mannetjesgorilla’s het vaakst van zich lieten horen als ze voedsel aantroffen. Vrouwtjes en jonge gorilla’s waren veel stiller, mogelijk omdat ‘zingen’ de kans dat ze door gevaarlijke dieren of individuen worden opgemerkt, vergroot. De mannetjes bleken alleen te ‘zingen’ als ze voedsel aten of consumeren en met name wanneer het om waterplanten, zaden en bloemen ging.

gorilla

Functie
De onderzoekers vermoeden dat het ‘gezang’ van de mannetjes een uiting van welzijn is. Ook zijn de ‘liedjes’ mogelijk belangrijk voor de binding in en coördinatie van de groep. “Gorilla’s slaken misschien kreten om hun groepsgenoten te laten weten wanneer het tijd is om te stoppen met eten,” vertelt onderzoeker Eva Maria Luef. Dat zou ook kunnen verklaren waarom alleen de mannetjes zo luidruchtig zijn. “Zilverrugmannetjes roepen wellicht vaker, omdat zij vaak degenen zijn die veranderingen in de activiteiten van de groep initiëren.”

Volgens de onderzoekers geeft hun studie meer inzicht in de vocale vaardigheden van de gorilla’s. Tevens biedt deze mogelijkheden voor onderzoek naar de ontwikkeling van vocale communicatie.

"" -