Hoe loopt u een perfecte marathon? Voor veel mensen is de zoektocht naar een antwoord op deze vraag een belangrijke missie. Kennis zorgt er immers voor dat u een stapje dichter bij de overwinning komt. Britse wetenschappers beweren een nieuw puzzelstukje te hebben gevonden. Teveel water drinken tijdens het rennen zorgt volgens de onderzoekers eerder voor een slechte prestatie.

Het is eigenlijk heel simpel. Wanneer een marathonloper water drinkt, dan neemt zijn gewicht toe. Hierdoor wordt deze persoon afgeremd.

Gewicht verliezen
Marathonlopers die meer dan drie procent van hun gewicht verliezen tijdens een marathon finishen het snelst. De onderzoekers signaleerden personen die zelfs acht procent aan lichaamsgewicht verloren. Maar er waren ook mensen die gedurende de race vijf procent zwaarder werden.

Wegen
De wetenschappers bestudeerden het gewicht van 643 deelnemers aan de Mont Saint Michel Marathon van 2009 in Frankrijk. De personen werden voor en na de race gewogen.

WIST U DAT…

Sneller en lichter
Marathonlopers die er langer dan vier uur over deden om de finish te bereiken, verloren gemiddeld twee procent van hun lichaamsgewicht. Deelnemers met een finishtijd tussen de drie en vier uur waren gemiddeld 2,5 procent lichter. De snelste lopers met een finishtijd onder de drie uur bleken drie procent of meer van hun lichaamsgewicht te verliezen.

Eén op de tien atleten (9,5 procent) werd zwaarder tijdens de race. Zij presteerden het slechtst. Volgens professor Timothy Noakes komt dit door te veel drinken. “Het is niet nodig om tijdens een race meer water te drinken. Ook al wordt dit concept gepromoot in advertenties voor sportdranken.” Kortom, drink met mate!