Mars is weer een spectaculaire krater rijker

krater1

Mars heeft het recent weer moeten ontgelden, zo blijkt uit foto’s van NASA’s Mars Reconnaissance Orbiter. Op de foto schittert een krater die er voor kort nog niet was. De dertig meter brede krater moet ergens tussen juli 2010 en mei 2012 zijn ontstaan.

Dat NASA een nieuwe krater op de rode planeet ontdekt heeft, is te danken aan het feit dat de Mars Reconnaissance Orbiter al een tijdje meegaat. Beelden die de orbiter in het verleden maakte, kunnen dan ook vergeleken worden met nieuwe beelden om eventuele nieuwe verschijnselen op Mars op te sporen.

Nieuw
De foto van de krater maakte de orbiter in november 2013. Onderzoekers legden de foto naast beelden die eerder waren gemaakt en moeten concluderen dat de krater helemaal nieuw is.

Blauw

De krater is blauwgekleurd. In het echt ziet de krater er natuurlijk niet zo uit. NASA heeft de beelden iets aangepast en het rode stof dat Mars bedekt, van de foto verwijderd om de krater beter in beeld te kunnen krijgen.

Ejecta
De krater is ongeveer dertig meter breed. Tijdens de inslag en totstandkoming van de krater is materiaal weggeslingerd. Dit materiaal (ook wel ejecta genoemd) is tot op wel vijftien kilometer afstand van de krater te vinden.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat Mars het regelmatig moet ontgelden. Onderzoekers schatten dat op de rode planeet jaarlijks 200 kraters met een diameter groter dan 3,9 meter ontstaan. Desalniettemin is deze krater best bijzonder: volgens NASA zijn er maar weinig kraters die er zo dramatisch uitzien.

Foto: NASA / JPL-Caltech / Univ. of Arizona.

"A Spectacular New Martian Impact Crater" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech / Univ. of Arizona.