Marsrover Curiosity aan de slag

De rover is er nog lang niet, maar ook onderweg is er werk aan de winkel. En de rover begint met het meten van straling.

Curiosity heeft zo’n acht maanden nodig om op de plaats van bestemming – Mars – te arriveren. Zonde om al die maanden stil te zitten, natuurlijk. En dus heeft NASA de Marsrover opdracht gegeven om tijdens de lange rit de straling in de ruimte te bestuderen.

Geen luxe
En dat is zeker geen overbodige luxe. NASA (en ook andere ruimtevaartorganisaties) zijn erop gebrand om op relatief korte termijn een mens naar Mars te sturen. Het is dan ook belangrijk te weten aan welke stralingsgevaren zo’n astronaut zal worden blootgesteld.

Supernova
Diep in het ruimtevaartuig – net zo diep als een astronaut in de buik van een sonde zou zitten – bevindt zich de Radiation Assessment Detector (RAD). Dit apparaat meet deeltjes die onder meer door de zon en supernova’s worden uitgestoten. Op basis van de metingen kunnen onderzoekers alvast gaan nadenken over een ruimtevaartuig dat astronauten veilig op Mars kan brengen.

Deeltjes
Curiosity kijkt ook welke gevolgen een ruimtevaartuig op de deeltjes kan hebben. Wanneer deeltjes op een ruimtevaartuig stuiten dan kunnen deze weer andere deeltjes opwekken en ook die kunnen gevaarlijk zijn.

Ook op Mars gaat Curiosity straling meten. En NASA heeft er hoge verwachtingen van. “Eén ding staat vast,” laat Doug McCuistion namens NASA weten. “De ontdekkingen van de rover zullen cruciale informatie opleveren die grote invloed heeft op het onderzoek van de toekomst.” Voor het zover is, moeten we nog even geduld hebben. Zoals gezegd heeft Curiosity nog een lange reis voor de boeg. Op dit moment bevindt de Marsrover zich op meer dan 51 miljoen kilometer van de aarde. Dat betekent dat de rover er nog zo’n 500 miljoen te gaan heeft.

"NASA Mars-Bound Rover Begins Research in Space" - NASA.gov