Marsrover Opportunity gaat weer aan de slag

opportunity

Even hielden wetenschappers de adem in toen bleek dat Marsrover Opportunity zichzelf in standby-modus had gezet. Wat was er gaande? Vandaag heeft NASA gelukkig goed nieuws: onderzoekers hebben de oude rover weer aan de praat gekregen.

In de maand april vond er even geen communicatie tussen Opportunity en de aarde plaats, in verband met de conjunctie. De zon stond precies tussen de aarde en Mars in, waardoor de kans bestond dat de zon signalen die vanaf de aarde verzonden werden, zou verstoren. Die verstoorde signalen zouden er weer voor kunnen zorgen dat de Marsrovers Opportunity en Curiosity gekke dingen zouden gaan doen. En dus werden er bijna een maand lang geen opdrachten naar Mars gestuurd. Enkele dagen geleden kon NASA voor het eerst weer contact zoeken met Opportunity en Curiosity. En eerstgenoemde had een verrassing voor NASA in petto. De Marsrover bleek zichzelf standby te hebben gezet.

Gelukt!
In een poging de rover uit die standby-modus te halen, stuurden onderzoekers de rover enkele commando’s. En dat werkte, zo meldt NASA nu. “De Opportunity-rover is weer onder controle en voert een aantal opeenvolgende commando’s op,” zo schrijft de ruimtevaartorganisatie. “Opportunity staat dus niet langer standby en opereert weer zoals voorheen.”

Onduidelijk
Waarom Opportunity zichzelf standby zette, is niet helemaal duidelijk. Het vermoeden bestaat dat de rover tijdens het bestuderen van de Martiaanse atmosfeer iets vreemds bemerkte en zichzelf uit voorzorg deels uitschakelde.

Het mag sowieso een wonder heten dat Opportunity vandaag de dag nog actief is. De Marsrover is al meer dan negen jaar op Mars. En dat terwijl deze eigenlijk ontworpen was om maar drie maanden onderzoek te doen op de rode planeet! Marsrover Spirit die ongeveer tegelijkertijd met Opportunity op Mars landde, mag het allemaal niet meer meemaken. Deze rover legde in 2010 het loodje. Gelukkig kwam er niet lang daarna versterking: Marsrover Curiosity landde in augustus vorig jaar op Mars.

"Opportunity Exits Standby, Back at Work" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA.