Maya’s brachten hun eten mogelijk met cacao op smaak

Voor het eerst hebben wetenschappers sporen van cacao in een schaal en niet in een beker van de Maya’s aangetroffen. Dat wijst er voorzichtig op dat de Maya’s cacao niet alleen als drank, maar ook als specerij gebruikten.

In Yucatan, een oude stad van de Maya’s, vonden archeologen 2500 jaar oude sporen van cacao terug. Dat meldt het nationale instituut voor antropologie en geschiedenis in Mexico.

Drank
Dat de Maya’s dol waren op cacao is niet nieuw: uit eerder onderzoek was al gebleken dat ze cacaobonen gebruikten om drank van te maken. Opvallend genoeg bevinden de sporen die onderzoekers nu gevonden hebben, zich niet op een beker, maar op fragmenten van een bord. “Het is mogelijk dat cacao in deze periode niet alleen gebruikt werd om drank van te maken, maar ook in sauzen voor gerechten,” vertelt onderzoeker Timothy Ward.

…onlangs de grootste dam van de Maya’s werd ontdekt?

Malen
Maar kan het niet zijn dat de Maya’s de cacaobonen op het bord fijnstampten en er vervolgens toch een drank van maakten? De onderzoekers denken van niet. Ze wijzen erop dat de Maya’s voor het verbrijzelen van de bonen waarschijnlijk twee stenen gebruikten. De boon lag er tussen en werd door ronddraaiende bewegingen van de steen fijn gemalen.

De vondst van de sporen van cacao is extra bijzonder, omdat de sporen al zo’n 2500 jaar oud zijn. Eerder dachten onderzoekers dat cacao zo rond 600 of 500 voor Christus vooral in het zuiden van het leefgebied van de Maya’s werd gebruikt. Dat het ook in Yucatan is teruggevonden, vertelt ons weer meer over dit onderdeel van de samenleving van de Maya’s. “De noordelijke Maya-wereld was net zo complex en verfijnd als de veel bekendere zuidelijke Maya-wereld en nu kunnen we de consumptie van cacao aan de lijst met eigenschappen (van de noordelijke Maya-wereld, red.) toevoegen.” De sporen van cacao zijn de oudste sporen van cacao die ooit in het noordelijke leefgebied van de Maya’s zijn teruggevonden.

"Millsaps Scientists Detect Earliest Known Cacao in Northern Maya Pottery" - Millsaps.edu
"Descubren cacao de hace 2500 años en Yucatán" - INAH.gob.mx
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Everjean (cc via Flickr.com).