Mayon vulkaan is rustig, maar slechts voor even

GEOLOGIE  Het gebied rondom de Mayon vulkaan in de Filipijnen wordt geteisterd door minder aardbevingen dan de afgelopen weken. Toch blijft het magma zich ophopen in de vulkaan. Wetenschappers verwachten dat er binnenkort een eruptie volgt: waarschijnlijk de grootste tot nu toe. Herhaalt de geschiedenis zich?

Vulkanoloog Ed Laguerta waarschuwt geëvacueerde inwoners om niet terug te keren naar hun huizen. De meeste evacuees brachten de feestdagen door in één van de vele evacuatiecentra in de Filipijnen. “Het aantal vulkanische aardbevingen daalt, maar dit maakt onderdeel uit van de eruptieve cyclus van Mayon”, legt hij uit.

Van donderdagmorgen tot vrijdagmorgen meetten vulkanologen van het Filipijns Instituut voor Vulkanologie en Seismologie 871 bevingen; de 24 uur daarna namen ze slechts 407 aardbevingen waar.

In 1984 werd een vierdaagse pauze van de Mayon vulkaan plotseling gevolgd door een grote uitbarsting. Als de Mayon vulkaan zich op dezelfde manier gedraagt, vindt er vandaag (maandag) of morgen een uitbarsting plaats.

In totaal heeft de Filipijnse regering 47.000 mensen geëvacueerd die binnen een straal van acht kilometer bij de vulkaan wonen. Enkele honderden inwoners weigeren hun huizen te verlaten. Militairen proberen hen toch over te halen om naar één van de evacuatiecentra te gaan.