radarbeelden1

Radarbeelden onthulden vorige maand de mogelijke locatie van het wrak van Amelia Earharts vliegtuig. Nu blijkt dat de radarbeelden niet helemaal kloppen, omdat een deel van de gegevens is weggevallen. Onderzoekers moesten de radarkaart iets uittrekken om de juiste weergave te krijgen. Hierdoor komt de afmetingen van de afwijking exact overeen met de lengte en diameter van Electra: het vliegtuig van Earhart.

“Tot onze verrassing ontdekte het bedrijf Oceanic Imaging Consultants dat onze ruwe radarbeelden niet correct waren”, meldt onderzoeksgroep TIGHAR op haar website. TIGHAR is de drijvende kracht achter de zoektocht naar het wrak van Earhart. “Normaal zendt een radar via een antenne radiogolven uit en ontvangt de door de objecten gereflecteerde radiostraling weer via een antenne. Het tempo waarmee een radarapparaat dit doet is afhankelijk van de reissnelheid. Helaas zijn er diverse reflecties verloren gegaan, waardoor er sprake is van ontbrekende data.”

Wanneer de radarbeelden worden uitgetrokken, is er een afwijking zichtbaar met een lengte tussen de 10,36 en 12,06 meter. De romp van de Lockheed Electra was 11,76 meter lang. OIC schat de hoogte van het object op 1,66 meter. Dit doet het bedrijf op basis van de lengte van de schaduw. Toevallig was de diameter van de romp van het vliegtuig van Earhart exact 1,66 meter.

De blauwe lijn is 10,36 meter lang, dit is ongeveer de lengte van de afwijking.

De blauwe lijn is 10,36 meter lang, dit is ongeveer de lengte van de afwijking.

Over Earhart
Earhart, geboren in Atchison op 24 juli 1897, hield van vliegen. Haar carrière begon in 1921, in Los Angeles; daar nam zij vlieglessen van Neta Snook. Een paar maanden later besloot zij om haar eigen vliegtuig te kopen, van spaargeld en geleend geld. Met dit vliegtuig, een Kinner Airstar, vestigde ze in één klap het hoogterecord voor vrouwen. Vanaf dat moment werden haar prestaties alleen maar groter. Zo was zij onder meer de eerste vrouw die een intercontinentale solo-retourvlucht maakte en tevens de eerste vrouw die vliegend de Atlantische Oceaan overstak. Toen zij in juli 1936 een gefinancierde Lockheed 10E ‘Electra’ ontving, begon zij een vlucht rondom de wereld voor te bereiden.

earhart2Mysterieuze verdwijning
In juni vliegt zij samen met haar navigator Fred Noonan van west naar oost. Op dat moment hebben zij er al 35.000 kilometer op zitten, totdat het noodlot op 2 juli 1937 toeslaat. Die dag stijgen zij op vanuit Nieuw-Guinea, om aan een nieuwe etappe te beginnen. De bestemming was Howlandeiland, een reis van 2556 mijl (ongeveer 4114 kilometer). Echter arriveerden zij nooit op het eiland. Tot op de dag van vandaag is nog steeds niet zeker wat er precies met het tweetal is gebeurd. Wel zijn er een hoop hypothesen over de mysterieuze verdwijning. Zo zou Earhart in de Grote Oceaan neergestort zijn, een noodlanding hebben gemaakt op één van de Marianen-eilanden en daar gevangen zijn genomen door Japanners om vervolgens op verdenking van spionage te zijn geëxecuteerd. De meest geloofwaardige theorie is echter dat Earhart op het destijds onbewoonde eiland Nikumaroro terecht is gekomen en daar aan verwondingen of honger stierf.

Vervolgonderzoek
Meer onderzoek is nodig om vast te stellen of de afwijking op de sonarbeelden daadwerkelijk het wrak is van Earharts vliegtuig. Misschien is het de afwijking van een koraal of een gezonken vissersboot. Op dit moment probeert TIGHAR geld in te zamelen om vervolgonderzoek te doen. Wellicht dat het mysterie binnenkort geen mysterie meer is!