Meer dan 300 prehistorische beeldjes ontdekt in Griekenland

beeldjes

Archeologen hebben nabij het Griekse dorpje Neo Monastri een bijzondere vondst gedaan. Ze vonden er meer dan 300 kleibeeldjes uit de prehistorie terug. De meer dan 7000 jaar oude beeldjes geven ons een goed beeld van hoe de mensen zichzelf toen zagen.

De archeologen deden hun ontdekking op een plek die aangeduid wordt als Koutroulou Magoula. In de periode tussen 5800 en 5300 voor Christus leefden hier enkele honderden mensen. “Het waren boeren die gedomesticeerde dieren hielden, gereedschappen van vuursteen en lavaglas gebruikten en contacten hadden met nederzettingen in het nabijgelegen gebied,” vertelt onderzoeker Yannis Hamilakis. “De constructie van delen van deze nederzetting suggereert dat ze als gemeenschap samenwerkten, bijvoorbeeld om de sloten rondom hun huizen te graven.”

Eén van de teruggevonden beeldjes. Dit is een kruising tussen een mens en een vogel. Foto: Universiteit van Southampton.
Cultuur
De onderzoekers vonden de beeldjes over heel Koutroulou Magoula terug. Waarschijnlijk deden de beeldjes niet alleen als versiering dienst, maar reflecteerden ze ook de cultuur en identiteit van de gemeenschap.

Grote diversiteit
De vondst is in meerdere opzichten bijzonder. Zo zijn er in een relatief klein gebied in het zuidoosten van Europa nog maar zelden zoveel beeldjes aangetroffen. Maar ook qua beeltenissen onderscheiden de beeldjes zich van andere vondsten. “We dachten altijd dat zulke beeldjes typisch gebruikt werden om vrouwen af te beelden, maar onze vondst is iets diverser.” Zo zijn er beeldjes van mannen en vrouwen aangetroffen. Ook zijn beeldjes teruggevonden die geen geslacht lijken te hebben of een kruising zijn tussen een beeltenis van een dier en een mens.

De onderzoekers gaan de beeldjes nu verder analyseren. “Het bestuderen van deze beeldjes is nog veel werk, maar ze zouden in staat moeten zijn om ons een enorme hoeveelheid informatie te geven over hoe neolithische mensen het menselijk lichaam, hun eigen geslacht, sociale identiteit en ervaringen interpreteerden.”

"Archaeologists unearth more than 300 prehistoric clay figurines in Greece" - Southampton.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door de universiteit van Southampton.