Meer dan 7500 jaar oude fuiken gevonden

In Rusland hebben onderzoekers nabij Moskou bijzonder oude fuiken en ander visgerei teruggevonden.

Het visgerei behoort tot het oudste visgerei dat tot op heden in Europa is aangetroffen. De onderzoeker vonden de netten nabij Moskou en moeten concluderen dat deze voor die tijd redelijk complex waren.

Vissen was waarschijnlijk heel belangrijk voor de bewoners van dit gebied. Hoewel de inwoners ook op zoogdieren joegen en fruit verzamelden, was vis toch een welkome aanvulling op hun dieet. “We denken dat vissen een belangrijke rol in de economie van deze samenlevingen speelde,” vertelt onderzoeker Ignacio Clemente in een persbericht. “Omdat het een veelzijdig product was dat gemakkelijk bewaard, gedroogd, gerookt en opgeslagen kon worden.”

Fuik
De fuiken die de onderzoekers hebben teruggevonden zijn zeker 7500 jaar oud. En ze zijn bijzonder goed bewaard gebleven. Op onderstaande foto is te zien hoe zelfs de ‘touwtjes’ (gemaakt van planten) die de fuik bijeen moeten houden nog in redelijk goede staat zijn.

Foto: Ignacio Clemente / CSIC.

Gereedschappen
Naast de fuiken troffen de onderzoekers ook gereedschappen aan die gebruikt werden om vis te verwerken en netten te repareren. Vanzelfsprekend zijn er ook veel restanten van vissen aangetroffen.

Foto: Ignacio Clemente / CSIC.

De onderzoekers hopen op basis van de vondsten te kunnen vaststellen hoeveel vis hier ongeveer gevangen werd. Ook willen ze achterhalen welke soorten vis en schelpdieren er in de netten belandden.

"More than 7,500-year-old fish traps found in Russia" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ignacio Clemente / CSIC (via CSIS.es).