Meeste Neanderthalers waren rechtshandig

Onderzoek naar de gefossiliseerde tanden van Neanderthalers toont aan dat de meeste Neanderthalers rechtshandig waren.

Dat betekent dat de voorkeur voor links of rechts veel ouder is dan gedacht. Blijkbaar is het geen kenmerk van de moderne mens alleen. De voorkeur is zeker een half miljoen jaar oud en wellicht waren zelfs de voorouders van de Neanderthalers al rechts of links, zo schrijven de onderzoekers in het blad Laterality.

Tanden
De wetenschappers baseren hun conclusies op een onderzoek naar de gefossiliseerde tanden van Neanderthalers. Op de snij- en hoektanden vonden de onderzoekers brede, lange krasjes die waarschijnlijk ontstaan zijn toen de Neanderthalers het gebit als een soort derde hand gebruikten. Ze plaatsten bijvoorbeeld vlees tussen de voortanden en trokken er dan met één hand aan en sneden het met de andere hand af.

…de Neanderthalers in ons voortleven?

Meer rechtshandigen
Aan de beschadigingen van de tanden is goed te zien met welke hand er getrokken en met welke hand er gesneden werd. Zo is dus ook te zien of de mensen hun gereedschap met de linkse of rechtse hand vasthielden. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Neanderthalers rechtshandig waren. De wetenschappers vergeleken de tanden van 29 groepen Neanderthalers. 93,1 procent gebruikte de rechterhand.

De ontdekking vertelt de wetenschappers niet alleen iets over de voorkeur voor de linker- of rechterhand, maar ook over de ontwikkeling van taal. Het linkerdeel van het brein regelt taal. Dit deel van het brein controleert tevens de rechterkant van het lichaam. De ontdekking wijst erop dat het brein van de Neanderthaler al net zo in elkaar zat als het brein van de moderne mens en dat taal dus al veel ouder is dan gedacht.

Bovenstaande foto is gemaakt door Stefan Scheer (via Wikimedia Commons).