‘Menig exoplaneet heeft grote maan’

Uit simulaties blijkt dat mogelijk één op de vier aardachtige exoplaneten een maan heeft die op onze maan lijkt.

De maan is van groot belang voor onze planeet. “Zonder een grote maan zou onze aarde geheel willekeurig ronddraaien,” vertelt astronoom Ben Moore. Die chaotische draaibewegingen maken het ontstaan van complex leven lastiger.

Botsing
Wetenschappers gaan ervan uit dat de maan gevormd is tijdens een botsing tussen onze aarde en een andere planeet. De vraag is of zo’n botsing zeldzaam is. Als dat zo zou zijn, zouden slechts weinig exoplaneten over een maan beschikken en zou de kans op buitenaards leven op deze planeten waarschijnlijk een stuk kleiner worden.

Bewoonbaar
Computersimulaties maken duidelijk dat botsingen helemaal niet zo ongewoon zijn als wij soms denken. De meeste zonachtige sterren hebben een rotsachtige planeet bij zich die op de juiste afstand van de ster staat. Eén op de twaalf van deze planeten heeft wel eens een inslag meegemaakt die een maan vormde die groot genoeg was om de planeet stabiel te laten draaien. “Het lijkt erop dat bewoonbare exoplaneten best veel voorkomen,” concludeert Moore.

Hoewel de simulatie heel degelijk is, zitten er een aantal aannamen in die ervoor zorgen dat de resultaten toch nog wat onzeker zijn. Zo is bijvoorbeeld nog niet helemaal duidelijk hoe manen ontstaan en kunnen één op de vier aardachtige planeten een grote maan hebben, maar kan het ook om één op de 45 manen gaan.