Onderzoek toont aan dat mensen bij het zien van de werkruimte van een therapeut al direct een oordeel over de hulpverlener vormen.

De onderzoekers lieten mensen foto’s zien van verschillende werkruimtes. Sommige kamers waren heel netjes. Andere heel rommelig. Vervolgens moesten de mensen aangeven waar ze zich het meeste thuis zouden voelen en waar ze betere hulp verwachtten.

Kussens
De hulpverleners met nette en ordelijke kamers kwamen er het beste af. Ook ‘zachte’ elementen in de kamer – zoals kussens en vloerbedekking – werden gewaardeerd. Een kantoor moest ook persoonlijk zijn: foto’s en ingelijste diploma’s werden op prijs gesteld.

WIST U DAT…

Accountant
Het onderzoek wijst erop dat wij mensen allemaal hetzelfde beeld hebben van hoe zo’n kamer van een hulpverlener eruit moet zien. “Mensen denken dat ze een therapeut op basis van hun werkruimte kunnen beoordelen,” concludeert onderzoeker Jack Nasar. Hij gaat ervan uit dat de resultaten niet alleen voor therapeuten, maar ook voor andere beroepsgroepen – zoals bijvoorbeeld accountants – gelden.

“Ik zou therapeuten willen adviseren om hun kantoor een zacht en vriendelijk uiterlijk te geven. Hang je diploma’s op en maak het kantoor persoonlijk. Organiseer alles netjes en ordelijk en zorg dat het netjes blijft.”

De kantoren van enkele therapeuten. De bovenste ruimtes scoorden het hoogst. De onderste werkruimtes werden afgekeurd. Foto: Saul Robbins.

De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jugbo (cc via Flickr.com).