Mens niest om het systeem in de neus te rebooten

Waarom niesen mensen? De wetenschap lijkt er eindelijk uit te zijn: het is een reboot. Net zoals u uw vastgelopen pc wel eens opnieuw op moet starten, wil ook de vastgelopen neus wel eens een frisse start maken en wel door te rebooten, oftewel te niesen.

Dat schrijven wetenschappers in het FASEB Journal. Wanneer onze neuzen het allemaal niet meer aankunnen, moeten deze gereset worden. Dat gebeurt middels de druk die een nies met zich meebrengt. Een nies zorgt ervoor dat de neusholtes weer schoon worden en de neus weer in staat is om schadelijke deeltjes die via de neus ons lichaam binnen proberen te dringen, tegen te houden. De nies gaat namelijk gepaard door een biochemisch signaal dat de microscopische haren in de neus weer in het juiste gareel zet.

Het onderzoek verklaart niet alleen waarom gezonde mensen niesen. Het verklaart ook waarom mensen met sinusitis (een bijholteontsteking) veel vaker niesen dan anderen. Met een nies probeert hun lichaam om de neus te resetten. Maar dat lukt niet. Het lichaam blijft het echter proberen.

De onderzoekers deden de ontdekking toen ze de neuzen van muizen bestudeerden. Ze keken wat er gebeurde wanneer de muizen moesten niesen. Ze letten met name op de biochemische reactie die de nies veroorzaakte. Ook werden gezonde mensen en mensen met sinusitis bestudeerd. Hieruit blijkt dat de neus van mensen met een bijholteontsteking anders reageert op een nies dan de neus van gezonde mensen. De onderzoekers hopen dat hun studie leidt tot een betere behandeling van sinusitis.

"Allergies? Your sneeze is a biological response to the nose's 'blue screen of death'" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Mash Hatae (cc via Flickr.com).