Mensen die sportreclames kijken, eten minder

Wilt u ook wat gaan minderen met eten? Dan heeft onderzoeker Ellen van Kleef nog wel een tip voor u: kijk eens naar sportreclames op tv. Uit haar onderzoek blijkt verrassend genoeg dat sportkijkers veel minder eten.

“Reclame speelt onbewust een grote rol in het eetgedrag,” vertelt van Kleef. “Van fastfoodreclame krijg je honger, terwijl reclame ook aantoonbaar je voorkeur voor een bepaald type voedsel beïnvloedt.”

Positief
Vaak richten onderzoekers zich op de negatieve kant van reclames, maar Van Kleef toont aan dat reclame soms ook positief kan zijn. “Sport en voeding zijn verbonden in het hoofd van de consument, met als bekendste reflex: ‘ik heb gesport en daarom kan ik nu wel wat extra eten’. Ik was daarom benieuwd wat de invloed van sportreclame op het eetgedrag was.”

WIST U DAT…

Experiment
Van Kleef zette een onderzoek op. Ze liet proefpersonen verschillende reclames zien en beoordelen. De helft van de proefpersonen zag neutrale reclames: bijvoorbeeld over auto’s of huishoudelijke apparaten. De andere helft kreeg reclames te zien die met sport te maken hadden. De proefpersonen beoordeelden de reclames en dachten daarmee klaar te zijn. Als bedankje kregen ze een lunchbuffet aangeboden dat in werkelijkheid gewoon nog onderdeel uitmaakte van het experiment. De schalen met voedsel waren stiekem op weegschalen gezet en zo konden de onderzoekers nauwkeurig vaststellen hoeveel elke proefpersoon opschepte.

Groot verschil
Er bleek een overduidelijk verschil te zijn tussen de mensen die sportreclames en de mensen die ‘neutrale’ reclames hadden gekeken. De proefpersonen die de sportcommercials hadden gezien nuttigden maar liefst bijna een kwart minder calorieën dan de mensen die huishoudelijke apparaten aangeprezen hadden zien worden. “Dit effect werd voor een groot deel veroorzaakt door mensen die te dik waren.” Hoe dat komt is onduidelijk. Dikkere mensen zouden wellicht gevoeliger zijn voor de sportreclames. Over het algemeen sport deze groep niet graag en na een confrontatie met sportreclames compenseren ze die afkeer jegens sport door wat minder te eten. Of ze voelen zich geïnspireerd door de gespierde mannen en vrouwen uit de reclame en laten daarom wat voedsel staan.

Overigens is onduidelijk of de mensen die kort na het zien van de reclame minder aten dit later op de dag compenseerden door weer ietsje meer te eten. Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity.

Bronmateriaal

Persbericht Wageningen University

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd